Nieuws

Lees hier het laatste nieuws m.b.t. Karel met de Houten Poot. Over de nieuwbouw is een aparte sectie. Recenter nieuws

<Update 11-06-03> North Sea Regatta
Al sinds jaar en dag is de North Sea Regatta vaste prik voor de bemanning van de Karel met de Houten Poot. Vorig jaar moesten we verstek laten gaan omdat Karel nog niet kon zwemmen, dus dit jaar moest er met volle teugen van genoten worden en dat is absoluut gelukt.

Vrijdag: Inslingeren
Ons weekendje topsport begon vrijdagochtend met inchecken aan boord voor zowel bemanning als daggasten. Karel was inmiddels voorbereid op de korte wedstrijden en de bemanning werd voorzien van de nieuwe collectors items uit de KmdHP-merchandisinglijn (binnenkort on-line verkrijgbaar), met voor de Kerel met de Foute Boot een apart shirt met voornoemde tekst. Volgens planning werd er het hele weekend gevaren met naast 9 man vaste bemanning elke dag nog 3 of 4 gasten die via de veiling op een van de fanclubdagen (die ene in de Brabanthallen?) een plaatsbewijs voor een therapeutisch dagje aan boord hadden bemachtigd.

Vrijdagmiddag stond er 1 race op het programma (hoewel er in de notice of race 2 vermeld werden…), zij werd gevaren in mediterrane omstandigheden met zon, aangename temperaturen en wind ergens tussen de 10 en 15 knopen. Na vier rondjes / twee uur rond de boeien mocht Karel een minuutje na de Matrozen als 2e in de klasse over de finishlijn. Dat we daarmee op handicap achter in het veld terecht komen wisten we allang en het finishbiertje smaakte er na deze heerlijke dag zeilen zeker niet minder om. De volgende trouwens ook niet dus het was weer tot laat gezellig…


 Foto's Richard de Jonge

Zaterdag: Hilde en de knappe mannen
De nachten zijn kort als de avonden lang zijn, maar toch was de bemanning eerder op dan de verzorgers van het ontbijtbuffet. Genietend van het sterke staaltje logistiek dat hier gepresenteerd werd, begon de geestelijke voorbereiding op wat er uit leek te gaan zien als wéér een hele vervelende dag. Zon en wind deden beide weer hun best om het zeilen tot een waar feest te maken en dus waren 3 wedstrijden geen straf.

Vooraleer de wedstrijden echter een aanvang konden nemen diende er eerst nog een kadootje overhandigd te worden; het aspirant vaste crew lid Robbert-Jan maakte met het aan boord brengen van ‘Wilde Hilde’, voor de rusteloze nachten van Jaap, een direct einde aan zijn aspirant lidmaatschap. Met unanieme stemmen werd hij door deze actie tot volwaardig crewlid gepromoveerd. Een maandje of wat in de sportschool is nu nog het enige wat ontbreekt om het de andere leden van de bemanning echt moeilijk te maken. 130-3100_IMG.JPG (47952 bytes)

In de tweede wedstrijd van zaterdag wilde Karel door een setje onstuimige andere boten (het is altijd de schuld van een ander..) iets te snel uit de startblokken, waarna het terugkeren naar de lijn wat lastig werd door het grote veld X99’s dat op hetzelfde moment de onderboei rondde. Kostbare tijd ging verloren dus na de 4e finishplek van de eerste race van zaterdag zat er nu niet meer dan een 7e plaats op de lijn in. De weersomstandigheden maakte echter een hoop goed en ook de 3e finishplek in de afsluitende race van de dag zorgde voor een goed gevoel en een mooie plaats in de haven vlakbij onze fraaie opslagcontainer (Van Esch International bedankt!). De middag en avond werd doorgebracht zoals u van ons mag verwachten, met alle geneugten des levens, zowel aan boord als in de Bassie & Adriaan tent.


Foto's © Annemiek van Kinderen Photography

Zondag: Flipperen en meer
Zondagochtend was het dus wat lastig wakker worden, maar gelukkig hielden weergoden en comité hier rekening mee en kon de bemanning rustig op gang komen met een kopje koffie en zo in de jachtclub. Ondertussen werd natuurlijk de dagelijkse daklozenkrant uitgeplozen ("Een opvallend schip is de 45 voet lange ‘Karel met de Houten Poot’. Oogt supersnel, vaart snel maar heeft een zeer ongunstige handicap. Dus de Houten Poot zal niet bovenaan de lijst te vinden zijn maar wel voorin in het veld"). Pas om twaalf uur mocht er begonnen worden met uitvaren –onder de alom gewaardeerde klanken van de "truttig bij de thee dubbel CD"- voor de geplande start van 14:00u. De wind was het daar echter nog niet geheel mee eens dus werd het verder wachten in de regen. De bemanning vermaakte zich grotendeels onderdeks met het knappen van een uiltje en een flippercompetitie op de navigatie PC. Dat deze gewonnen werd door de navigator zelf gaf enigszins te denken…

Rond vieren kon er toch gestart worden voor een wedstrijd van zo’n drie kwartier, in wind zoals die gedurende het hele evenement veel voor kwam, namelijk 12 tot 16 knopen. Op de finishlijn moesten we 4 boten voor ons dulden maar een revanche zat er niet meer in vanwege naderende weersveranderingen. Dan maar een lekker finish biertje!

Maandag: Vooruit, nog effe dan
Bij het openen van de kleine oogjes op maandagochtend keken we weer tegen een blauwe lucht dus dat beloofde weer een nare zeildag te worden. Nog een keer alle inmiddels enigszins vermoeide lichaamsdelen bij elkaar geraapt voor de middellange afstandrace. De stevige wind gedurende de nacht had meer golven achter gelaten dan er hoorde bij de 12-16 knopen wind die er maandagochtend stond, hetgeen de voordekker weer in zijn element bracht. De bemanning kreeg Karel steeds beter op snelheid, met name aan de wind, en na 4 uur zeilen, broodjes en warme koffie in de rail was het na een 2e finishplek tijd voor de welverdiende goudgele sportdrank.

09FC4281.jpg (28024 bytes)
Foto's © Annemiek van Kinderen Photography

Al met al kijken we terug op een top evenement in alle facetten. Heerlijk weer, veel gezelligheid, steeds beter zeilen, hoop gelachen, af en toe een biertje en langzaam maar zeker gewoon waarderende blikken om ons heen… Kortom, een prima etappe in de KmdHP promo-tour.

We gaan weer een poosje revalideren van 4 dagen topsport, want dat is wel nodig… Daarnaast natuurlijk gaan we alle realtime opgeslagen gegevens analyseren om nog meer snelheid uit de boot te halen voor de volgende races. Iedereen bij deze bedankt voor zijn positieve bijdrage aan deze grandioze dagen!

Complete uitslagen vindt u op de NSR-site, binnenkort volgen hier meer foto’s van Karel en foto's en commentaren van de gasten.


<Update 04-06-03> North Sea Race of Dolfijnen die je bulb voor een vriendje aanzien?
Soms heeft een lange afstands race een verrassing in petto; naast de gebruikelijke gezelligheid die er standaard heerst tijdens het 'Happy Hour' van 17 uur, dat overigens dit keer extra gezellig was vanwege het formaat van de Engelse blikjes (het blijven 2 blikjes coach!) werden we op de terugreis bezocht door 3 (het leken er wel 6) dolfijnen die onder en boven water hun best deden de aandacht te trekken. Als een stel Japanners op speed werden de foto's gemaakt om Flipper er een beetje mooi op te krijgen.

vissen001.JPG (70023 bytes) Img_3044.jpg (39695 bytes) Img_3046.jpg (51886 bytes) Meer foto's >>

De race zelf leidde het hele veld in een zig zag over de Noordzee om op die manier optimaal te kunnen profiteren van de wind en stroom (ofzoiets). De juist aangeschafte technische speeltjes zorgden er gelukkig voor dat aansturen van de diverse boeien een fluitje van een cent was en zelfs direkt plaatswinst opleverde. In tegenstelling tot de heenweg waarbij we 's ochtends vroeg zelfs de zaklampen bij Willem aan boord aankregen was het deze keer een stuk eenzamer op het water. Op een uitstapje vlak onder de kust na, waarbij duidelijk werd wat voor een centrale er zijn water loosde (je kon bij de schuimkoppen lezen, zo fluoriserend waren ze) en we nog een aantal onverlichte obstakels konden ontwijken ging de overtocht zelf erg voorspoedig. Na de boei bij IJmuiden de kleine spi erop om deze vervolgens te wisselen voor de grote en vervolgens weer voor de kleine omdat de dame op de Beluga die kleur mooier vond (dat de top uit de grote knalde was toeval, toch?). Met de spi op hard richting Scheveningen met een ETA van 23:30 op de compu zorgde ervoor dat de laatste voorraden aangesproken werden om de overtocht te vieren. U raadt het al; Neptunus en Aeolus namen wraak: wind weg en stroom de verkeerde kant op. Het dobberen nam een aanvang... Ruim 2 en een half uur later werd in een S koers de finish lijn gepasseerd en kon de tocht naar de hamburgers met friet beginnen. Om de volgende ochtend broodnuchter (ongeveer) aan je uitsmijtertje te zitten terwijl je de aankomende bootjes in de gaten kan houden is toch wel weer een leuk extra'tje. De uitslagen.

Vanaf vrijdag hopelijk allemaal weer live te bewonderen in een door Bassie en Adriaan geschonken tent...


<Update 28-05-03> Vuurschepenrace
Op dinsdagavond 27 mei is Karel met de Houten Poot gestart in de Vuurschepenrace (onderdeel van de NSR), die van Scheveningen naar Harwich leidt. Bij de start waaide het een knoop of tien uit het noord-oosten en met de zon aan de strak blauwe lucht was het best uit te houden. De start vond plaats dicht op het strand van Scheveningen zodat er ook in de plaatselijke strandtenten eindelijk weer eens wat te beleven was. Woensdagochtend om even voor elven meldde de bemanning dat ze voor de kust van Engeland voeren, met nog een mijl of 27 te gaan naar de finish. Bij zo'n 7 knopen wind met stroom tegen kon dat nog wel even duren... De nacht was men goed doorgekomen, met gebruik van zowel de grote spi als de code 0. Soms viel de wind weg tot 2-3 knopen maar men kon het schip wel goed op gang houden (hebben we vorig jaar geoefend in de Deense Dolldrums). Uiteindelijk werd er om 16:44u Nederlandse tijd gefinished en dat werd natuurlijk gevierd met een koud biertje (je hebt je koeling niet voor niets!). Bij het finishen was nog niet duidelijk wie er al wel en niet binnen waren, maar de Checkmate moest er al zijn en zo ook de Holmatro en de Xiphias. Uitslagen

vuurschepen1.JPG (80632 bytes) Belgische_zonsverduistering.JPG (16888 bytes) Meer foto's >>


<Update 18-05-03> Terug naar Scheveningen:
De afgelopen maand is Karel in het water en op de wal in onderhoud geweest. De baard is afgeknipt, het antislip gelegd, de keerkoppeling is nu zoals ie oorspronkelijk ontworpen is, het (vorig jaar in een paar dagen vervangen) roer heeft de echte vorm, de kieldruk heeft aanvaardbare dimensies en daarnaast is er nog een heel lijstje kleine klussen afgewerkt, zodat Karel er weer even tegen aan kan. Vrijdag jongstleden is het schip in heerlijk rustige omstandigheden van Lelystad naar IJmuiden gebracht en vandaag werd doorgevaren naar Scheveningen, want daar wordt volgende week gestart voor de NSR. Met 20 tot 25 knopen wind uit het zuidwesten met vlagen tot in de 33 knoop werd er weer eens stevig gezeild. Rifje erin, toerfok op en al kruisend had Karel het zeer naar zijn zin en de schipper en bemanning dus ook. Het schip stuurt weer als een jolletje en aan de wind werd stevig doorgetreind. Omdat we geleerd hebben dat je Scheveningen aan je rechterhand moet hebben voor je mag binnen varen werd er een extra rondje 's Gravenzande ingebouwd, hetgeen natuurlijk niet de snelste maar misschien wel de leukste weg is. We zullen het er in ieder geval nog wel eens over hebben...


<Update 27-04-03> Klussen
Tussen alle professionals die zich graag met Karel bemoeien, wil de bemanning het schip natuurlijk ook een beetje vertroetelen. Nadat Chris het onderwaterschip in september met Pokon had ingesmeerd (en de baas van Deko Marina zich nu wel twee keer bedenkt voor hij aanbiedt een schip af te spuiten) werd het tijd voor èchte onderwaterverf. Het is een fraai kunstwerkje geworden, opgebracht door ware artiesten, met de finishing touch nadat de plaatselijke kroeg van alle betalingsproblemen was afgeholpen (kleine wraak van de werf eigenaar?)...

vereende_krachten.jpg (35115 bytes) stuurboord_halverwege.jpg (15100 bytes)


<Update 14-04-03> Onderhoud
Nu Karel een klein jaartje oud is en de eerste paar duizend mijl op het log heeft staan, is het tijd voor wat onderhoud. Het schip staat inmiddels in Lelystad op het droge en zoals Chris het zonder snor moet doen, moet Karel het weer even zonder baard doen. Daarnaast is er een lijst met klussen opgesteld, die gestaag wordt afgewerkt door professionals en bemanning, zodat er straks weer lekker gezeild kan worden tijdens bijvoorbeeld de North Sea Regatta en Scheveningen - La Rochelle

Bij het opruimen kwamen we nog wat luchtfoto's tegen van de IJspegel van 23 februari j.l. en die willen we u natuurlijk niet onthouden!


<Update 23-03-03> IJspegel - good bye
Het begin van de lente zette zich lekker door op zondag 23 maart, met een aangename temperatuur en een flauw windje uit het oosten. Na wat krulspelden in het onderwaterschip te hebben gezet was het tijd om vanaf zee te gaan kijken hoe druk het op het strand was. Om dit te stimuleren was de bovenboei om te beginnen bij Van der Valk op het buffet gelegd, maar een wegvallende wind maakte dat ons klasse niet die kant op mocht om te proeven. Een groot gedeelte van de vaste bemanning had verplichtingen elders, maar de invallers hadden naast het mooie weer ook opvallend veel rust mee gebracht en stonden te trappelen om Karel aan de tand te voelen. Wachten dus op nieuwe wind, waarbij we het briesje uit het noorden te fris vonden om behoorlijk te starten. Gelukkig was het comité dat met ons eens en toen de wind opnieuw vanuit het oosten kwam kon de strijd dan echt beginnen. Na de trimronde van vorige week zaterdag waren snelheid en hoogte een stuk beter aanwezig en dat samen met een scherpe start onder de neus van de Albatros gaf ons een hoopvol begin en daarmee bezorgde blikken aan lij. Dit alles tot wij de verloren gewaande netten van de gehele Scheveningse visservloot eindelijk hadden gevonden en met de kiel hadden veilig gesteld. Zelfs na verwoed achteruit slaan maakten wij nog kans op riant vindersloon, maar dit betekende wel dat de wedstrijd er voor ons op zat en daarmee de IJspegel serie van deze winter. Komende week gaat Karel namelijk naar IJmuiden en daarna naar Lelystad om verder vertroeteld te worden voor het zomerseizoen begint. En als die zomer net zulke fijne after-sail uurtjes brengt als deze zondag, dan houden wij het nog wel even uit...


<Update 10-03-03> Scheveningen again
Met voldoende cola-light in het ruim werd voor de IJspegel van 9 maart reeds vroeg het ruime sop gekozen. Het testen van de Code 0 werd slechts heel even overwogen daar bij buitenkomst de windmeter meer boven de 25 knopen bleef dan eronder. In overleg met je zeilmaker toch de 4 erop en maar eens zien wat Karel van dit weer vond. Dat we het bij een drukke dag als deze zonder een verwacht bemanningslid moesten doen maakte het nodig te beslissen de spinnaker in de zak te laten. De teleurstelling van de voordekker werd tijdens de voordewindserakken goedgemaakt door voor het eerst de mogelijkheid te hebben van het begin af aan eens lekker om zich heen te kijken. Door de boten met spi werd (als beloning?) hier en daar dan ook druk aan ballet gedaan hetgeen regelmatig een schitterend schouwspel opleverde.

Na twee races terug in de haven uitgebreid de tijd genomen alle aangevinkte hokjes op Jaap z'n spreadsheet door te nemen zodat we pas na 5 minuten aan het bier konden. Toen bleek dat je zeilmaker ook nog eens als de wiedeweerga naar huis moest om zijn schoonfamilie te entertainen, Jaap voor de moderne meer-kamp ging met hockey na zeilen en de schipper zijn oudste zoon moest helpen met playstation'en (pardon: studeren) lieten we de prijsuitreiking voor wat ie was. Komt bij dat de diverse chinese restaurants al weer een week zonder ons waren geweest dus die gauw maar even blij gemaakt. Volgende keer beter.

Noot van de redactie: van boot T. mochten we invallend bemanningslid J. overigens houden (quote). Wat we dan houden zal na zijn stunt helaas voor altijd een mysterie blijven. Op de voicemail bij terugkomst bleek later dat ie ons wel 'bereikt' had, maar dat we wat hem betreft wel mochten uitvaren zonder hem (weer quote), gelukkig hadden we dat al gedaan want het was veel te leuk weer om binnen te blijven.


<Update 24-02-03> IJspegel?
Met een gevoelstemperartuur van zo'n 18 graden celsius werden op zondag 23 februari alle bemanningsleden verwelkomd op de Karel met het Gladde Dek. De weersverwachting had ervoor gezorgd dat eenieder die ooit beloofd had een winterwedstrijd mee te varen acte de presence gaf... Dat dit een kakafonie aan geluiden, meningen, handelingen en gezelligheid gaf stond al vroeg vast en werd tijdens en na de beide races ten volle uitgedragen.
 

Er werd behoudend gestart. Het is nl. een oud-chinees gezegde dat van achteren naar voren werken beter is dan andersom. Om vervolgens te voorkomen dat we iemand in de weg zouden zitten kozen we voor het invoeren van allerhande technieken waarbij het strijken en hijsen door het voorluik nog het makkelijkst was. We hebben van andere boten dit keer dan ook geen klachten gehad. In de tweede race nog even de haartjes in model om mooi op de plaat te komen en daarna als de wiedeweerga de box in om onder het genot van Extran groen de zaken te evalueren.  

Vanwege het feit dat we nog midden in de plaatsbepaling en transferonderhandelingen zitten worden er geen mededelingen gedaan over wie zich wanneer waar aan boord van de Karel hijsen mag om alle nuttige ervaringen opgedaan om te zetten in pure bootsnelheid. Er wordt op dit moment achter de schermen druk ge-lobby'd voor kandidaten die al of geen ervaring hebben danwel in staat zijn de enorme investeringen te kunnen doen om mee te mogen varen. Vooralsnog ziet het er gunstig uit waarbij er dit jaar voor het eerst zelfs een pers-centrum 24/7 open zal zijn om tijdens de verschillende races kond te kunnen doen van de vorderingen.

Wij houden u op de hoogte.


 <Update 29-01-03> Winterslaap
Terwijl Karel bij ligt te komen van zijn eerste half jaar levenslicht hebben we al twee keer ijs mogen meemaken. Dat dan van de gelegenheid gebruik wordt gemaakt om OP het water te zeilen spreekt eigenlijk voor zich. Met een kilometertje of 80 in het uur over de Gouwzee of de Westeinder razend bekruipt je toch het gevoel dat 'nat zeilen' eigenlijk maar een beetje aanmodderen is. Leg maar eens aan een leek uit dat 15 knopen al gauw zo'n 27 km/uur is en zijn verbaasde blik gecombineerd met de vraag of zeilen dan wel een snelheidssport is spreekt boekdelen. Zoiets komt na een rondje in een DN toch in een heel ander daglicht te staan. We zullen het er maar op houden dat in korte broek naar bijvoorbeeld Noorwegen zeilen dit soort zaken weer een beetje goedmaakt. 

Wat doen we ondertussen nog meer zult u zich afvragen? Simpel: er wordt gestaag aan de boot gewerkt, een nieuwe achterspanner gemonteerd, zo nu en dan een rondje gezeild, met de zeilmaker aan de fine tuning gewerkt, in commissie gesproken over ballotage voor bemanning, kortom allemaal zaken die de start van het nieuwe seizoen gaan veraangenamen. Qua schema staan vooralsnog de NSR en Scheveningen - La Rochelle op het programma. Deze laatste race vormt weer het begin van een aantal rustige weekjes touren in (dit keer) het Franse land. Ook zitten we nu natuurlijk midden in de tijd voor de diverse hoogtestages, bijvoorbeeld in Zwitserland (bakermat van de 5.5 klasse) en in het land van de Figaro (die toch een J werd). Hier wordt naast conditie en handling ook de tactiek voor komend seizoen doorgenomen. Dat de America's Cup tegelijkertijd plaatsvindt is dan ook geen toeval (de Hawaï bloesjes zijn al besteld, deze bleken voordeliger dan de Hula aan de boot) en dus hebben we ook verkenners naar Downunder gestuurd. Ergens in februari bestaat dan nog de mogelijkheid de eerste aanpassingen te testen tijdens de IJspegelwedstrijden in Scheveningen waarna nog een laatste check-up door de bouwer plaatsvindt zodat ook de nachtverlichting in de kajuit onze kok op weg naar Engeland de mogelijkheid geeft zijn culinaire hoogstandjes zonder gevaar uit te serveren. Of de pannenkoekjes in de morgen voorzien zullen zijn van Ahorn siroop (Maple syrup) is nog even afwachten maar er bestaat grote kans dat rechtstreekse import mogelijk wordt.

Tot zover, we zien u graag op het water (achter ons welteverstaan).


<Update 7-12-02> IJS-pegel
Zondag 7 december was tenminste weer eens echt koud. Temperatuur net onder nul en een flinke wind maakte het niet echt aangenaam buiten. Tijdens de korte warming up op weg naar het startschip kwamen er wat protestgeluiden door van de lieren. Ze begonnen over aangepaste cao-tjes, arbeidsklimaat, en dreigden met de Arbo en zelfs toen grootschoot-Paultje ze spontaan een handschoen toestopte waren ze nog niet tevreden. Omkeren dus om te zien of we de boel in de haven nog aan de gang konden krijgen, maar dat viel wat tegen... Misschien was dat smeren met olijfolie toch niet zo'n goed idee, Jean. Dan maar verder aftuigen en een broodje met wat te drinken (wat thee?! Niks thee!...) om weer een beetje bij te komen van àl die inspanningen. We blazen na een pistoletje croquet (we zijn geen patattent!) bijtijds de aftocht om te kijken of er op het zoete water al ijs ligt en denken na over een winterslaap (of deelname aan de zweetdruppel trophy in Nice).


<Update 30-11-02 en 3-12-02> Nog één keer CAMR:
Op zaterdag 30 november toog (de helft van) de bemanning van de Karel met de Houten Poot naar Groningen voor het afsluiten van het CAMR-hoofdstuk 2002 door een reünie in combinatie met de prijsuitreiking. Met wat snelheid blijkt Groningen een stuk minder ver weg en dus hadden we behalve de line honours ook nog tijd voor een rondje langs de Martini-toren, koffie in een binnenkort gesloten kroeg en sponsoring van de lokale arme sterken der wet.
Verder bracht de dag koffie, vragen over ratings, nabespreking, vragen over vrije klassen, lunch (geen bier), prijzenslag, opmerkingen over groepsindelingen, cursus "varen op en zonder stroom", pauze (nog steeds geen bier), video, foto's, weinig groupies en na een kort vraagje over metingen dan uiteindelijk toch maar een biertje. Kortom: het was een dolle boel! 


<Update 24-11-02> Nog meer Scheveningen:
Wie het idee heeft dat winterwedstrijden alleen maar met windkracht zeven en hagel kunnen plaatsvinden, moet op 24 november hebben gedacht dat de zomervakantie weer begonnen was. We mochten buitenspelen in een heerlijk zonnetje en een aangename temperatuur en dat alles bij een windje rond de 3, soms 4. Dat kon dus veel rotter en we genoten dan ook met volle teugen van twee upwind - downwindwedstrijdjes van ruim vijf kwartier. Helaas had Karel deze dag een beetje last van hoogtevrees en zo moest de snelhied een paar graden lager worden gezocht. Ruimte voor verbetering dus en vooral blijven zoeken. Na een scheurtje in de grote spinaker mocht de roze lap ook weer eens uitwaaien en dat was fototechnisch misschien wel beter (dat zien we binnenkort op www.zeilfoto.nl), maar de voordewindse snelheid kwam het niet ten goede. In de korte pauze tussen de wedstrijden (voortaan toch maar wat harder varen?) konden we mooi een rondje oud-Hollandsch spinakerschoot pellen, waardoor we in de tweede pot een volgend manteltje konden laten slijten. De plaats in de achterhoede werd rustig afgeblust op de nieuwe A1 locatie en zo konden we na slachting van een kleine kudde Argentijnse koeien moe maar voldaan naar onze bedje.
Volgende week mogen we naar Groningen (met de auto - jawel er zijn grenzen!) om nog een reunietje te houden met onze CAMR collegae en over twee weken verschijnen we voor een nieuw rondje leermomenten weer aan de start van de IJspegel wedstrijden, de laatste voor het Hebbie Chris-Muts, ongetwijfeld met weer nieuwe gasten.


<Update 10-11-02> Meer Scheveningen:
Na een stormachtig weekend eind oktober konden wij op zondag 10 november onze tweede IJspegel varen. De dag begon redelijk rustig met een zuidoostelijk windje van een knoop of 14 en daarmee was het aangenaam vertoeven op de Scheveningse buitenwateren. Na wat opwarmen voor de eerste start was het team wat gretig om op weg te gaan naar de bovenboei, en dus moest er eerst nog even worden teruggekeerd door de startlijn. De wedstrijd verliep redelijk soepel, de voorspelde regen bleef nog even uit en de spi was nog te repareren, dus al met al hadden we niet te klagen.
De tweede start kwam iets te vroeg voor onze hongerige genua-feeder en dus maar weer eens over stuurboord weg met een blik op andermans kuip. De beloofde regen was gelukkig gearriveerd en de wind zette tijdens de pot door naar een knoopje of twintig zodat er voldoende werk te verrichten was. Hectische momenten bij de onderboei leverde hier en daar wat adrenalinestoten op, maar al met al konden we de schade redelijk beperkt houden en zodoende terugkijken op een leerzame dag.
Naast de tien man aan boord was ook de onrust mee, maar daarmee komen we nog steeds niet aan de ruim tweeduizend(!) kilo die volgens onze rating aan bemanningsgewicht aan boord zou moeten zijn. Hoewel de snelheid er soms best in zat en er spi's in alle kleuren en maten aan dek zijn geweest, kwamen we in totaal niet verder dan een top-vijf klassering en dus geen zoen van de (niet-)kissmiss. Over twee weken gaan we het gewoon weer proberen en ondertussen analyseren we de uitslagen


<Update 13-10-02> Scheiveningûh:
De commissie wedstrijdzaken van de Karel met de Houten Poot had voor de zondag van 13 oktober een plaatsje geboekt bij het buitenduins zeilen voor de kust van Scheveningen, in de volksmonds ook wel bekend als de IJspegel Trophy (iemand een idee waarom dat ding niet gewoon een trofee heet?). Eindelijk mocht er eens geproefd worden aan een op-neer baantje en dat smaakte goed. Bij een oostelijk windje van een knoop of 10 moest onder grauwe lucht een baantje van 3 ronden worden afgewerkt voor er na ruim vijf kwartier kon worden aangeschoven voor de lunch (helaas niet de toegezegde 17-delige Indische rijsttafel). De steile leercurve van de ochtend -met name op het gebied van zeiltrim- werd na de stuurboord start in de middagwedstrijd stevig doorgezet, zodat de 9 bemanningsleden na wederom een kwartier of vijf met een goed gevoel over de finish schoven (met boot, gelukkig). In de einduitslag bleken we met een derde plaats in onze klasse toch nog zo'n 25% van de deelnemers achter ons te hebben gehouden, dus dat geeft hoop. Ja, we gingen onder andere naar Scheveningen omdat ze daar van die leuke grote velden hebben... Over twee weken zijn we er weer bij en zullen we eens kijken of de leermomenten van vandaag nog terug te vinden zijn in ons geheugen. 
We hebben ook een korte impressie van onze gasten van deze zondag...


<Update 06-10-02 & 18-10-02> Karel en de Belgen:
Op zaterdag 5 oktober mocht het Karel met de Houten Poot Sailing Team weer eens grensoverschrijdend bezig zijn. Vanuit Breskens werd mee gedaan aan de 15e Antwerp Race naar, oh verrassing, Antwerpen. Alle registers werden opengetrokken om in vol ornaat aan de start te komen. Hallspars leende ons zelfs Geert uit voor verder test werk. Geert overleefde de test wel. Om de zuidelijke touch van de race te versterken werd ook de Italian Connection ingevlogen, zodat onze caterking in totaal 10 hongerige mondjes te voeden had (de rating gaat trouwens uit van 1300 kilo bemanningsgewicht, dus daar zijn wat meer eitjes en broodjes voor nodig! - en staanplaatsen in het gangboord).

In de weersberichten voor zaterdag overheerste wind en regen maar dat kwam tijdens de wedstrijd in mindere mate dan verwacht. Met westenlijke winden van rond de vijftien knotsen werd rap koers gezet naar de Antwerpse kaaien. De grote witte lap mocht er herhaaldelijk op en weer af en om de boothandling eindelijk eens wat te trainen (de enige spi-gijp dateerde nog uit de CAMR) kwam ook de gijp regelmatig langs. Nadat de Maxi's een stuk mochten afsnijden (de Antwerp Race moet immers gewonnen worden door de Cote d'Or) mochten wij achter hen als eerste uit de Breskens-groep finishen. Ondanks het gemis aan juichende mensenmassa's in de Antwerpse zeilarena gaf dat ons een goed gevoel. De regenbuien die we als welkom kregen vonden we minder plezant. Middag en avond werden doorgebracht zoals u van ons mag verwachten en ondanks onze rating mochten we na 5 uur en 3 minuten zeilen toch nog een 4e plaats noteren in de IRC 1-2, dus daar moesten we maar een biertje op nemen. De verloting van de zeilreis in de Carieb bracht ons geen geluk; we werden tweede. 

Omdat onze verblijfsvergunning een ultra-korte looptijd kende, klonk zondagochtend al om half zes het "Willem, wordt wakker" en na het aan dek gooien van de "Duitse landvasten" gingen er hier en daar toch wat oogjes open. Even wringen dus om naar buiten te komen maar uiteindelijk konden we de sluis (waar het weer -of nog steeds?- regende) om 7 uur verlaten en werd pal tegenwind onder het oliezeil koers gezet naar Breskens. Bij Doel werd het toch nog een stralende dag en toen om 9 uur de koers-windrichting verhouding wat gunstiger werd, kon de zeilvoering omgezet worden naar gereefd grootzeil en de 4, zodat met 24 tot 28 knopen wind Breskens tussendemiddag comfortabel maar toch snel bereikt werd. Na aanleggen met 6 knopen (je moet gewoon durven) en schoonschip maken werd, met de IJspegel Trophy in het vooruitzicht, voor een week afscheid van elkaar genomen en ging de bemanning moe maar voldaan richting eigen douche en bed.
(We hebben in Antwerpen overigens maar 1 Smart gesignaleerd en dat was een Nederlandse, maar dit terzijde).

We vonden nog ergens een fotooke, meer fotookes en nog meer fotookes...


<Update 26-09-02> Lik me Rating:
Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat we gemeten zijn. Het slechte nieuws is dat we sneller moeten dan de MK Caffee (rating 566), Reckless (566), Checkmate (575), IMS 45 (568), Devine (581), Max Fun 35 (578!) etc. Maar gelukkig hoeven we niet zo snel als de Exposure (530) en de Blauwhoed (533). In de IMS zijn er maar liefst 8 (jawel, 8!!) boten in Nederland die sneller moeten zijn dan wij; nou dat geeft hoop! Dat verhaal van F*** the IMS is dus wel gelukt; hebben de heren Simonis en Voogd zich toch aan hun woord gehouden... Het gemeten gewicht is uitgekomen op 8178 kg (en dat was niet eenvoudig) dus we mogen de bouwer feleciteren. Oh ja, wij hebben een rating van 547.8. Met een beetje geluk zijn we dus wel vroeg in de kroeg maar hoeven we niet te wachten op de prijsuitreiking...

Nog even een bericht met betrekking tot de roer discussie (onze wisseling van een carbon naar een aluminium roerstok): Bij de Swan World Cup zijn bij de Swan 45's drie carbon roerstokken gebroken en wel op één dag!! 


<Update 05-09-02> Nieuwe plannen:
Nu Karel met de Houten Poot terug is in de Nederlandse wateren en de bemanning weer volgens de agenda's aan het werk is, wordt de planning voor de rest van het seizoen en het begin van volgend seizoen opgesteld. Ondertussen heeft het Marac kans gezien het schip te meten, maar ons nog niet durven vertellen hoe hard we zouden moeten gaan. Karel is nu nog in Lelystad en zal binnenkort afzakken naar de Zeeuwse wateren om een paar weken in zijn vaste ligplaats in Sint Annaland te vertoeven. Daar vandaan zal naar Breskens gevaren worden, zodat de bemanning een ongetwijfeld wervelend optreden kan verzorgen tijdens de Antwerp Race (Breskens - Antwerpen, 5 oktober). Direct daarna is het dan tijd voor een winterserie, en wel die vanuit Scheveningen alwaar de bemanning zich verder moet gaan bekwamen in 45voet boothandling onder toeziend oog van het juichend publiek op de pieren. Dit alles met het vooruitzicht van de plannen voor volgend jaar, die onder andere de North Sea Regatta en de CowesWeek omvatten. Complete data vindt u in onze agenda. U hoort dus nog van ons!


<Update 22-08-02> Zoeken naar Karel:
Op woensdagavond 21 augustus is de Karel met de Houten Poot weer terug gekeerd in de Nederlandse territoriale wateren na een verblijf van bijna 6 weken in den vreemde. Schipper Chris zal over deze periode nog wel een verslag voor de site schrijven, maar omdat u natuurlijk alweer staat te popelen om te horen hoe het de meeuw vergaat, praten we u alvast snel even bij:
Na de Colin Archer Memorial Race, waarin het Karel met de Houten Poot Sailing Team (KaMeDeHoPoSaTe) het schip met line honours van Lauwersoog naar Larvik (of eigenlijk Stavern) bracht -en daar op gepaste wijze van genoot- werd het schip weer gebruikt waarvoor het eigenlijk gebouwd is, namelijk toeren. Chris heeft met familie nog drie weken de kust van zuid Noorwegen verkend en gesmuld van deze omgeving. Alleen de eerste paar dagen brachten wat regen maar daarna werd het op en top genieten, met naar zijn zeggen "Portugese omstandigheden": zon, 25 graden en wind.

Op zaterdag 10 augustus werd Karel in Stavern bevolkt door een nieuwe ploeg, die het schip rustig aan een eindje op weg naar huis bracht. Zeilend langs de Zweedse scherenkust genoten Chris en zijn vrienden van schip (uit een mailtje naar huis: "Karel is bloedmooi en stuurt als een Laser") en omgeving en werden ondertussen uiteraard alle wereldproblemen besproken en ook opgelost. Afgelost werd er ook, en wel op zaterdag de 17 augustus in de kop van Denemarken. Kiel was eigenlijk de planning geweest, maar door wat onvoorziene omstandigheden werd dat niet gehaald. Dan ben je voor bemanningswisseling dus wel even onderweg, zeker als op de snelweg een zijruit slachtoffer wordt van weggeslingerde stenen bij het bermmaaien....
Via de Lymfjord stak Karel door de kop van Denemarken om zo wat achterstand op het schema in te halen. Vanuit Thyborøn werd -na toch weer wat vertraging- daarna de tocht over de Noordzee voortgezet en daar trof de bemanning hetzelfde weer als op de heenweg op die hoogte: De Deense Doldrums. Dat werd dus veel varen op het oliezeil. 

De weinige wind en het vertraagde vertrek uit Thyborøn bracht woensdagmiddag nog even de Nederlandse, Duitse en Deense scheepvaart in rep en roer. Delen van de eerder afgeloste bemanning maakte zich zorgen (ah, wat lief!) en informeerden bij de kustwacht naar nieuws over Karel en haar positie. Het ging als een alarm Noord-West Europa door, waarbij Duitse en Deense kustwacht havenplaatsen afzochten naar Karel en er oproepen over de marifoon uitgingen. Je verbaast je er dan over hoe communicatie kan lopen want binnen korte tijd waren er andere leden van het KaMeDeHoPoSaTe in Nederland -via bekenden die zeilen voor de Duitse kust- geïnformeerd dat de kustwacht een zoektocht was begonnen naar Karel. Dat levert toch even lichte stress op... Aan boord van Karel had men hiervan geen idee en voer men rustig richting Nederlandse kust, tot ook bij hen de marifoonmelding door kwam en zij aan de kustwacht konden melden dat alles aan boord prima was en dat geheel volgens schema 's avonds voet aan Nederlands land zou worden gezet. Op de Waddenzee werd het potentieel van Karel nog even duidelijk toen in toenemende wind (ca. 6 bft) en golven voor de wind, alleen op de genua al een top werd gemeten van 11,7 knopen.

Om kwart over een in de vroege ochtend van donderdag 22 augustus meerde Karel af in de haven van Harlingen, onder toeziend oog van de snorren van de douane (jammer hè Chris, weer een carrièrekans minder!) die meer oog hadden voor het schip dan voor de zaken de zij eigenlijk dienen te controleren. Het vervoersplan omvatte ook na tweeën nog transport naar huis voor hen die donderdag moesten werken en zij die dat niet hoeven gaan nog zorgen dat de Karel met de Houten Poot een van de komende dagen in Lelystad terecht komt. Daarna melden wij ons weer met spannende verhalen, vakantie kiekjes en natuurlijk de plannen voor het na-seizoen. Stay tuned!


<Update 11-08-02> Oud nieuws:
We hebben nog even wat "nieuws" uit de oude doos voor u opgeduikeld en beginnen hiermee een heus archief. Verder komen we ook nog wel eens bij de pers in beeld en daar maken we dus ook een aparte sectie van...


<Update 04-08-02> Meer CAMR:
In de Østlands Posten van woensdag 17 juli verscheen een artikel over de Colin Archer Memorial Race 2002 en de Line Honours van de Karel met de Houten Poot... Zien! >> Ook hebben we weer een aantal nieuwe foto's gekregen van de KmdHp tijdens de CAMR... Ook zien! >>


<Update 22-07-02> Foto's CAMR:
Wij ontvingen meer foto's van de Colin Archer Race en willen u die natuurlijk niet onthouden.... Bekijk ze >> en nog meer >>


<Update 20-07-02> Line Honours CAMR:
Dinsdagmorgen 16 juli om 10:06u is Karel met de Houten Poot als eerste gefinished in de Colin Archer Memorial Race 2002. Wij hebben voor u een verslag van de race en ook de eerste foto's zijn nu reeds beschikbaar. Heeft u foto's van ons?


<Update 11-07-02> CAMR:
Zaterdag 13 juli start de Karel met de Houten Poot in de Colin Archer Memorial Race. Deze race voert van Lauwersoog (NL) naar Larvik (No) over een afstand van ca. 400 mijl. Dit is de eerste wedstrijd waaraan de nieuwe Karel gaat deelnemen en de bemanning staat dan ook te popelen om het nagel nieuwe schip aan de tand te voelen.Tijdens de wedstrijd zullen deze pagina's niet bijgehouden kunnen worden. Hopelijk worden er op de CAMR-site met enige regelmaat posities gepubliceerd. U moet ons dan zoeken in de vrije klasse, omdat het Marac niet is gelukt de Karel tijdig te meten.... Wilt u weten wat voor weer wij kunnen verwachten, kijk dan bij onze weer-links.


<Update 07-07-02> Zout Water:
In het weekend van 6 en 7 juli is Karel vanuit Lelystad naar Lauwersoog gebracht. Onder toeziend oog van de schipper, een gedeelte van de vaste bemanning en enkele gasten heeft Karel voor het eerst zout water mogen proeven, en hij vond het heerlijk! Foto's >>


<Update 03-07-02> Vertrek uit Nijkerk:
Na een ruime week van verder klussen aan boord is vandaag Karel met de Houten Poot vertrokken uit Nijkerk naar Lelystad. Van daar uit zal op donderdag 4 juli verder proef gevaren worden met onder andere de zeilmaker en de ontwerper. Aanstaand weekend wordt het schip naar Lauwersoog gevaren in aanloop naar de Colin Archer Memorial Race (Lauwersoog - Larvik) die start op 13 juli aanstaande.


<Update 15-06-02>
Doop:
Op zaterdag 15 juni 2002 was het eindelijk zo ver. Na een ferme zwaai met de champagnefles mocht Karel met de Houten Poot eindelijk het echte water proeven. Onder grote belangstelling gaf de trotse schipper daarna rondleidingen over zijn jeugd-droom....


<Update 03-06-02>
Kledingsponsor:
De bemanning van de Karel met de Houten Poot zal voortaan droog, warm en goed gekleed ten tonele kunnen verschijnen, nu het team gesponsord wordt door de firma Imhoff. Voor zowel op het water als voor op de wal levert Imhoff fraaie en functionele kleding.

Al ruim 25 jaar houdt Imhoff zich intensief bezig met de ontwikkeling van zeilkleding en nieuwe materialen daarvoor. Imhoff zeilkleding is zeer technisch en dat ziet men terug in de vaak slimme details. Dat is ook niet verwonderlijk. Alle Imhoff medewerkers zeilen zelf en de schat aan ervaring die ze daarmee opdoen wordt verwerkt in de zeilkleding. Imhoff zeilkleding wordt ontworpen voor zeilers door zeilers.

De prijs/kwaliteit verhouding van Imhoff zeilkleding is zeer gunstig. Imhoff voert geen kostbare internationale reclame campagnes die uiteindelijk door de klant moeten worden betaald. Dit in combinatie met de lage 'overhead' kosten en het niet nodig hebben van een importeur voor Nederland maken het mogelijk dat Imhoff tegen uiterst concurrerende prijzen zeer veel kan bieden.

De echte zeilers weten de Imhoff producten te waarderen, ook internationaal. Imhoff zeilkleding wordt inmiddels verkocht in landen als Duitsland, België, Zwitserland, Portugal en Japan. Later dit jaar wordt de Imhoff kleding ook geïntroduceerd in Engeland en Frankrijk. De bemanning van de Karel met de Houten Poot zal zeker haar steentje bijdragen in de promotie van de Imhoff producten.


<Update 01-06-02>
Veel nieuws
Bij gebrek aan een eigen schip om deel te nemen aan de North Sea Regatta hebben de leden van het Karel met de Houten Poot Sailing Team (KametdeHoPoSaTe) de NSR eens van de andere kant bekeken. Chris is eerst met Robbert-Jan bemanning geweest op de Red Max (een 60ft Simonis-Voogd ontwerp) tijdens de race van Harwich naar Scheveningen en is nog steeds blij met zijn keuze voor het ontwerp van Simonis-Voogd. Tijdens het Pinksterweekend hebben Chris, Mark en Bastiaan zich verdienstelijk gemaakt op de wedstrijdbanen. Zij hebben hun comité ervaring verder uitgebreid met het beheren van de startlijn op de A -Baan (die van de IMS1 enzo) en hebben dat ervaren als slopend en leerzaam.

Op 31 mei is bemanningslid Remco getrouwd met zijn Laura. Natuurlijk is daar eerst nog een bachelors aan vooraf gegaan, waarbij een groot deel van het KametdeHoPoSaTe aanwezig was. Helaas waaide het te hard om het strandzeilen op Terschelling door te laten gaan en dus is het eiland op andere manieren onveilig gemaakt en kwam de koffie per meter door....

Ondertussen is bekend geworden dat Karel II op 15 juni te water gelaten zal worden en de dagen daarna getuigd zal worden. Chris heeft inmiddels trouwens Karel de Eerste (The Original) verkocht. Wij wensen de nieuwe eigenaar veel plezier met dit heerlijke schip en hopen dat hij er net zo van zal genieten als wij dat hebben gedaan.


<Update 10-4-02>
Vertraging
Helaas slecht nieuws. Sommige had ik al gebeld met de het slechte bericht dat we Engeland niet gaan halen. Gisteren ben ik met Klaas de stand van zaken nog even doorgelopen met als uitkomst dat deelname aan de  NSR voor Scheveningen op z’n minst twijfelachtig is. Balen dus !!!!!! Ik weet dat iedereen (net als ik) hier al een jaar naar uit zit te kijken maar we kunnen geen ijzer met handen breken. Klaas heeft een aantal tegen slagen gehad. 1 werknemer is uitgevallen met epoxy allergie en 1 werknemer zit langdurig ziek thuis. Op een totaal van 6 werknemers is dat dus 33%. Wel wordt er alles aangedaan om de “schade” te beperken. Er wordt regelmatig ’s avonds en op zaterdag doorgewerkt. De stand is als volgt: Het dek staat in de plamuur en het kajuitdak in de primer. Binnen wordt deze week de laatste hand gelegd aan het lijstwerk. Er rest dan alleen nog de trap. Peter Bakker is bezig met de elektronica en hij schiet al aardig op. Het roer is klaar. Twee helften van de kiel zijn klaar. Deze moeten nog aan elkaar om de mal te vormen voor de kielkast. Alle materialen zijn binnen dus daar zullen we dus geen problemen mee hebben. De planning is nu dat we eind van de maand met het afmonteren gaan beginnen zodat we eind mei klaar zijn om te varen. Nogmaals, ik begrijp dat iedereen baalt maar liever een maand later en goed dan dat het haastwerk wordt. Overigens waren ook de carbon stuurwieltjes binnen en die zijn beren gaaf !!! ("Cool" zou Robbert-Jan zeggen).

Dit betekent dat Juni heel druk gaat worden. We moeten de boot opgang zien te krijgen en uittesten voor de we de CAMR kunnen varen. Ook zou ik graag hem een keer flink op zijn donder geven voor dat naar Noorwegen gaan.

Wel ben ik nog opzoek naar een boot voor de NSR voor Scheveningen maar dit schiet voorlopig nog niet op (heeft iemand hier nog een idee?). Afsluitend moet ik wel zeggen dat nu alles bij elkaar komt ik steeds meer overtuigd raak van de potentie van het schip. Heel snel, comfortabel en mooi!! Ik hou jullie op de hoogte.


<Update 21-2-02>
Overwegingen 3
Bij het kiezen voor zeilen en een zeilmaker heeft Chris natuurlijk ook diverse zaken in overweging genomen....


<Update 9-1-02>
Overwegingen 2
Chris doet uit de doeken welke uitgangspunten voor hem belangrijk waren bij de keuze van tuigage voor de nieuwe Karel met de Houten Poot. Leest u mee? >>


<Update 6-11-01>
Bemanning op stap
In het weekend van 2 en 3 november werd het zuiden van het land onveilig gemaakt door groot deel van de bemanning van Karel met de Houten Poot. Samen met enkele anderen luidden zij het einde in van het vrijgezellen bestaan van bemanningslid Bastiaan. 
Het Limburgs landschap kent na een slopende jeep-safari geen geheimen (en jeeps?) meer, en ook de Maastrichter kroegen zijn uitgebreid verkend. Een en ander soms ook onder het toeziend oog van leveranciers (lekker gefietst Martin?) en concurrenten (ja, Fair Play, dat waren wij van de Y-Toren race). Het was weer een weekend topsport! (Of, zoals een niet-zeiler opmerkte: "Wel een leuke sport zeilen, ik wist niet dat er zo verschikkelijk(e) (hoe) veel (heden) bij kwam kijken!")


<Update 12-7-01>
Foto's NSR 2001
Van Richard de Jonge kregen we fraaie plaatjes toegespeeld die hij gemaakt heeft tijdens de North Sea Regatta 2001. Bekijk ze hier >>


<Update 28-6-01>
Overwegingen
Chris doet uit de doeken welke overwegingen er meegespeeld hebben bij de aanschaf / bouw van de nieuwe Karel met de Houten Poot. Leest u mee? >>


<Update 28-6-01>
Karel 1 Te Koop
Bij een nieuw schip komt er onvermijdelijk het moment van verkoop van de voorgaande....
Dus nu te koop: de prijswinnende en comfortabele Diva 355, Karel met de Houten Poot.
Details >>


<Update 14-6-01>
North Sea Regatta 2001 (1-4 juni 2001)

Zoals al enkele jaren gebruikelijk deed Karel met de Houten Poot ook dit jaar mee aan de North Sea Regatta, die van 1 tot en met 4 juni gehouden werd vanuit Scheveningen. Na het succes in de ORC3 tijdens de Y-toren race werd nu weer de strijd aangebonden in de IMS3 klasse... meer >>


<Update 13-6-01>
Tekeningen on-line
Nieuwsgierig naar de nieuwe Karel met de Houten Poot? Bekijk de tekeningen.


<Update 12-6-01>
Y-Toren race 2001 - Eerste overwinning een feit!
Na vorig jaar nog de eindoverwinning aan de Fair Play gegund te hebben moest de bemanning van de Karel met de Houten Poot dit jaar niet alleen vormbehoud maar zelfs verbetering tonen. meer >>


<Update 11-6-01>
Aanvang bouw KmdHP2
Vandaag is er bij Klaas Bood Jachtbouw aangevangen met de bouw van de nieuwe Karel met de Houten Poot. Binnenkort zal in het "bouw"-gedeelte van deze site de vordering van de bouw te volgen zijn, waar mogelijk met foto's. Tevens verwachten wij op korte termijn meer tekeningen te kunnen publiceren om u een indruk te geven van de nieuwe Karel.

Voor er überhaupt echt sprake was van een nieuwe Karel, had Chris een lijstje opgesteld met wensen en eisen voor een eventueel volgend schip. Als het goed is, is het meeste daarvan straks verwezenlijkt....


Recenter nieuws >>

top

terug

Laatste wijziging: 05 juni 2004