Lees hier het laatste nieuws m.b.t. Karel
met de Houten Poot. Over de nieuwbouw
is een aparte sectie. Recenter
nieuws
<Update 11-06-03>
North Sea Regatta
Al sinds jaar en dag is de North
Sea Regatta vaste prik voor de bemanning van de Karel met de Houten Poot.
Vorig jaar moesten we verstek laten gaan omdat Karel nog niet kon zwemmen,
dus dit jaar moest er met volle teugen van genoten worden en dat is absoluut
gelukt.
Vrijdag: Inslingeren
Ons weekendje topsport begon vrijdagochtend met inchecken aan boord voor
zowel bemanning als daggasten. Karel was inmiddels voorbereid op de korte
wedstrijden en de bemanning werd voorzien van de nieuwe collectors items uit
de KmdHP-merchandisinglijn (binnenkort on-line verkrijgbaar), met voor de
Kerel met de Foute Boot een apart shirt met voornoemde tekst. Volgens
planning werd er het hele weekend gevaren met naast 9 man vaste bemanning
elke dag nog 3 of 4 gasten die via de veiling op een van de fanclubdagen
(die ene in de Brabanthallen?) een plaatsbewijs voor een therapeutisch dagje
aan boord hadden bemachtigd.
Vrijdagmiddag stond er 1 race op het
programma (hoewel er in de notice of race 2 vermeld werden…), zij werd
gevaren in mediterrane omstandigheden met zon, aangename temperaturen en
wind ergens tussen de 10 en 15 knopen. Na vier rondjes / twee uur rond de
boeien mocht Karel een minuutje na de Matrozen als 2e in de klasse over de
finishlijn. Dat we daarmee op handicap achter in het veld terecht komen
wisten we allang en het finishbiertje smaakte er na deze heerlijke dag
zeilen zeker niet minder om. De volgende trouwens ook niet dus het was weer
tot laat gezellig…
Foto's Richard de Jonge
Zaterdag: Hilde en de knappe mannen
De nachten zijn kort als de avonden lang zijn, maar toch was de
bemanning eerder op dan de verzorgers van het ontbijtbuffet. Genietend van
het sterke staaltje logistiek dat hier gepresenteerd werd, begon de
geestelijke voorbereiding op wat er uit leek te gaan zien als wéér een
hele vervelende dag. Zon en wind deden beide weer hun best om het zeilen tot
een waar feest te maken en dus waren 3 wedstrijden geen straf.
Vooraleer de wedstrijden echter een aanvang
konden nemen diende er eerst nog een kadootje overhandigd te worden; het
aspirant vaste crew lid Robbert-Jan maakte met het aan boord brengen van ‘Wilde
Hilde’, voor de rusteloze nachten van Jaap, een direct einde aan zijn
aspirant lidmaatschap. Met unanieme stemmen werd hij door deze actie tot
volwaardig crewlid gepromoveerd. Een maandje of wat in de sportschool is nu
nog het enige wat ontbreekt om het de andere leden van de bemanning echt
moeilijk te maken. |
|
In de tweede wedstrijd van zaterdag wilde
Karel door een setje onstuimige andere boten (het is altijd de schuld van
een ander..) iets te snel uit de startblokken, waarna het terugkeren naar de
lijn wat lastig werd door het grote veld X99’s dat op hetzelfde moment de
onderboei rondde. Kostbare tijd ging verloren dus na de 4e finishplek van de
eerste race van zaterdag zat er nu niet meer dan een 7e plaats op de lijn
in. De weersomstandigheden maakte echter een hoop goed en ook de 3e
finishplek in de afsluitende race van de dag zorgde voor een goed gevoel en
een mooie plaats in de haven vlakbij onze fraaie opslagcontainer (Van Esch
International bedankt!). De middag en avond werd doorgebracht zoals u van
ons mag verwachten, met alle geneugten des levens, zowel aan boord als in de
Bassie & Adriaan tent.
Foto's © Annemiek
van Kinderen Photography
Zondag: Flipperen en meer
Zondagochtend was het dus wat lastig wakker worden, maar gelukkig
hielden weergoden en comité hier rekening mee en kon de bemanning rustig op
gang komen met een kopje koffie en zo in de jachtclub. Ondertussen werd
natuurlijk de dagelijkse daklozenkrant uitgeplozen ("Een opvallend
schip is de 45 voet lange ‘Karel met de Houten Poot’. Oogt supersnel,
vaart snel maar heeft een zeer ongunstige handicap. Dus de Houten Poot zal
niet bovenaan de lijst te vinden zijn maar wel voorin in het veld").
Pas om twaalf uur mocht er begonnen worden met uitvaren –onder de alom
gewaardeerde klanken van de "truttig bij de thee dubbel CD"- voor
de geplande start van 14:00u. De wind was het daar echter nog niet geheel
mee eens dus werd het verder wachten in de regen. De bemanning vermaakte
zich grotendeels onderdeks met het knappen van een uiltje en een
flippercompetitie op de navigatie PC. Dat deze gewonnen werd door de
navigator zelf gaf enigszins te denken…
Rond vieren kon er toch gestart worden voor
een wedstrijd van zo’n drie kwartier, in wind zoals die gedurende het hele
evenement veel voor kwam, namelijk 12 tot 16 knopen. Op de finishlijn
moesten we 4 boten voor ons dulden maar een revanche zat er niet meer in
vanwege naderende weersveranderingen. Dan maar een lekker finish biertje!
Maandag: Vooruit, nog effe dan
Bij het openen van de kleine oogjes op maandagochtend keken we weer tegen
een blauwe lucht dus dat beloofde weer een nare zeildag te worden. Nog een
keer alle inmiddels enigszins vermoeide lichaamsdelen bij elkaar geraapt
voor de middellange afstandrace. De stevige wind gedurende de nacht had meer
golven achter gelaten dan er hoorde bij de 12-16 knopen wind die er
maandagochtend stond, hetgeen de voordekker weer in zijn element bracht. De
bemanning kreeg Karel steeds beter op snelheid, met name aan de wind, en na
4 uur zeilen, broodjes en warme koffie in de rail was het na een 2e
finishplek tijd voor de welverdiende goudgele sportdrank.
Foto's © Annemiek
van Kinderen Photography
Al met al kijken we terug op een top
evenement in alle facetten. Heerlijk weer, veel gezelligheid, steeds beter
zeilen, hoop gelachen, af en toe een biertje en langzaam maar zeker gewoon
waarderende blikken om ons heen… Kortom, een prima etappe in de KmdHP
promo-tour.
We gaan weer een poosje revalideren van 4
dagen topsport, want dat is wel nodig… Daarnaast natuurlijk gaan we alle
realtime opgeslagen gegevens analyseren om nog meer snelheid uit de boot te
halen voor de volgende races. Iedereen bij deze bedankt voor zijn positieve
bijdrage aan deze grandioze dagen!
Complete uitslagen
vindt u op de NSR-site, binnenkort volgen hier meer foto’s van
Karel en foto's en commentaren van de
gasten.
<Update 04-06-03>
North Sea Race of
Dolfijnen die je bulb voor een vriendje
aanzien?
Soms heeft een lange afstands race een
verrassing in petto; naast de gebruikelijke gezelligheid die er standaard
heerst tijdens het 'Happy Hour' van 17 uur, dat overigens dit keer
extra gezellig was vanwege het formaat van de Engelse blikjes (het blijven
2 blikjes coach!) werden we op de terugreis bezocht door 3 (het leken er
wel 6) dolfijnen die onder en boven water hun best deden de aandacht te
trekken. Als een stel Japanners op speed werden de foto's gemaakt om
Flipper er een beetje mooi op te krijgen.
Meer
foto's >>
De race zelf leidde het hele veld in een zig
zag over de Noordzee om op die manier optimaal te kunnen profiteren van de
wind en stroom (ofzoiets). De juist aangeschafte technische speeltjes
zorgden er gelukkig voor dat aansturen van de diverse boeien een fluitje
van een cent was en zelfs direkt plaatswinst opleverde. In tegenstelling
tot de heenweg waarbij we 's ochtends vroeg zelfs de zaklampen bij Willem
aan boord aankregen was het deze keer een stuk eenzamer op het water. Op een uitstapje vlak onder de kust
na, waarbij duidelijk werd wat voor
een centrale er zijn water loosde (je kon bij de schuimkoppen lezen, zo
fluoriserend waren ze) en we nog een aantal onverlichte obstakels konden
ontwijken ging de overtocht zelf erg voorspoedig. Na de boei bij IJmuiden
de kleine spi erop om deze vervolgens te wisselen voor de grote en
vervolgens weer voor de kleine omdat de dame op de Beluga die kleur mooier
vond (dat de top uit de grote knalde was toeval, toch?). Met de spi op
hard richting Scheveningen met een ETA van 23:30 op de compu zorgde ervoor
dat de laatste voorraden aangesproken werden om de overtocht te vieren. U
raadt het al; Neptunus en Aeolus namen wraak: wind weg en stroom de
verkeerde kant op. Het dobberen nam een aanvang... Ruim 2 en een half
uur later werd in een S koers de finish lijn gepasseerd en kon de tocht
naar de hamburgers met friet beginnen. Om de volgende ochtend broodnuchter
(ongeveer) aan je uitsmijtertje te zitten terwijl je de aankomende bootjes
in de gaten kan houden is toch wel weer een leuk extra'tje. De
uitslagen.
Vanaf vrijdag hopelijk allemaal weer live te
bewonderen in een door Bassie en Adriaan geschonken tent...
<Update 28-05-03>
Vuurschepenrace
Op dinsdagavond 27 mei is Karel met de Houten Poot gestart in de
Vuurschepenrace (onderdeel van de NSR),
die van Scheveningen naar Harwich leidt. Bij de start waaide het een knoop of
tien uit het noord-oosten en met de zon aan de strak blauwe lucht was het
best uit te houden. De start vond plaats dicht op het strand van
Scheveningen zodat er ook in de plaatselijke strandtenten eindelijk weer
eens wat te beleven was. Woensdagochtend om even voor elven meldde de
bemanning dat ze voor de kust van Engeland voeren, met nog een mijl of 27 te
gaan naar de finish. Bij zo'n 7 knopen wind met stroom tegen kon dat nog wel
even duren... De nacht was men goed doorgekomen, met gebruik van zowel de grote
spi als de code 0. Soms viel de wind weg tot 2-3 knopen maar men kon het
schip wel goed op gang houden (hebben we vorig jaar geoefend in de Deense
Dolldrums). Uiteindelijk werd er om 16:44u Nederlandse tijd gefinished en
dat werd natuurlijk gevierd met een koud biertje (je hebt je koeling niet
voor niets!). Bij het finishen was nog niet duidelijk wie er al wel en niet
binnen waren, maar de Checkmate moest er al zijn en zo ook de Holmatro en de
Xiphias. Uitslagen
Meer
foto's >>
<Update 18-05-03> Terug
naar Scheveningen:
De afgelopen maand is Karel in het water en op de wal in onderhoud
geweest. De baard is afgeknipt, het antislip gelegd, de keerkoppeling is nu
zoals ie oorspronkelijk ontworpen is, het (vorig jaar in een paar dagen
vervangen) roer heeft de echte vorm, de kieldruk heeft aanvaardbare
dimensies en daarnaast is er nog een heel lijstje kleine klussen afgewerkt,
zodat Karel er weer even tegen aan kan. Vrijdag jongstleden is het schip in
heerlijk rustige omstandigheden van Lelystad naar IJmuiden gebracht en
vandaag werd doorgevaren naar Scheveningen, want daar wordt volgende week
gestart voor de NSR. Met 20
tot 25 knopen wind uit het zuidwesten met vlagen tot in de 33 knoop werd er
weer eens stevig gezeild. Rifje erin, toerfok op en al kruisend had Karel
het zeer naar zijn zin en de schipper en bemanning dus ook. Het schip stuurt
weer als een jolletje en aan de wind werd stevig doorgetreind. Omdat we
geleerd hebben dat je Scheveningen aan je rechterhand moet hebben voor je
mag binnen varen werd er een extra rondje 's Gravenzande ingebouwd, hetgeen
natuurlijk niet de snelste maar misschien wel de leukste weg is. We zullen
het er in ieder geval nog wel eens over hebben...
<Update 27-04-03> Klussen
Tussen alle professionals die zich graag met Karel bemoeien, wil de
bemanning het schip natuurlijk ook een beetje vertroetelen. Nadat Chris het
onderwaterschip in september met Pokon had ingesmeerd (en de baas van Deko
Marina zich nu wel twee keer bedenkt voor hij aanbiedt een schip af te
spuiten) werd het tijd voor èchte onderwaterverf. Het is een fraai
kunstwerkje geworden, opgebracht door ware artiesten, met de finishing touch
nadat de plaatselijke kroeg van alle betalingsproblemen was afgeholpen
(kleine wraak van de werf eigenaar?)...
<Update 14-04-03> Onderhoud
Nu Karel een klein jaartje oud is en de eerste paar duizend mijl op het log
heeft staan, is het tijd voor wat onderhoud. Het schip staat inmiddels in
Lelystad op het droge en zoals Chris het zonder snor moet doen, moet Karel
het weer even zonder baard doen. Daarnaast is er een lijst met klussen
opgesteld, die gestaag wordt afgewerkt door professionals en bemanning,
zodat er straks weer lekker gezeild kan worden tijdens bijvoorbeeld de North
Sea Regatta en Scheveningen
- La Rochelle.
Bij het opruimen kwamen we nog wat luchtfoto's
tegen van de IJspegel van 23 februari j.l. en die willen we u natuurlijk
niet onthouden!
<Update 23-03-03> IJspegel
- good bye
Het begin van de lente zette zich lekker door op zondag 23 maart, met een
aangename temperatuur en een flauw windje uit het oosten. Na wat krulspelden
in het onderwaterschip te hebben gezet was het tijd om vanaf zee te gaan
kijken hoe druk het op het strand was. Om dit te stimuleren was de bovenboei
om te beginnen bij Van der Valk op het buffet gelegd, maar een wegvallende
wind maakte dat ons klasse niet die kant op mocht om te proeven. Een groot
gedeelte van de vaste bemanning had verplichtingen elders, maar de invallers
hadden naast het mooie weer ook opvallend veel rust mee gebracht en stonden te trappelen
om Karel aan de tand te voelen. Wachten dus op nieuwe wind, waarbij we het
briesje uit het noorden te fris vonden om behoorlijk te starten. Gelukkig
was het comité dat met ons eens en toen de wind opnieuw vanuit het oosten
kwam kon de strijd dan echt beginnen. Na de trimronde van vorige week
zaterdag waren snelheid en hoogte een stuk beter aanwezig en dat samen met
een scherpe start onder de neus van de Albatros gaf ons een hoopvol begin en
daarmee bezorgde blikken aan lij. Dit alles tot wij de verloren gewaande
netten van de gehele Scheveningse visservloot eindelijk hadden gevonden en
met de kiel hadden veilig gesteld. Zelfs na verwoed achteruit slaan maakten
wij nog kans op riant vindersloon, maar dit betekende wel dat de wedstrijd
er voor ons op zat en daarmee de IJspegel
serie van deze winter. Komende week gaat Karel namelijk naar IJmuiden en
daarna naar Lelystad om verder vertroeteld te worden voor het zomerseizoen
begint. En als die zomer net zulke fijne after-sail uurtjes brengt als deze
zondag, dan houden wij het nog wel even uit...
<Update 10-03-03> Scheveningen
again
Met voldoende cola-light in het ruim werd voor de IJspegel van 9 maart reeds vroeg het ruime sop gekozen. Het testen van de Code 0 werd slechts
heel even overwogen daar bij buitenkomst de windmeter meer boven de 25 knopen
bleef dan eronder. In overleg met je zeilmaker toch de 4 erop en maar
eens zien wat Karel van dit weer vond. Dat we het bij een drukke dag als
deze zonder een verwacht bemanningslid moesten doen maakte het nodig te
beslissen de spinnaker in de zak te laten. De teleurstelling van de
voordekker werd tijdens de voordewindserakken goedgemaakt door voor het
eerst de mogelijkheid te hebben van het begin af aan eens lekker om zich
heen te kijken. Door de boten met spi werd (als beloning?) hier en daar
dan ook druk aan ballet gedaan hetgeen regelmatig een schitterend
schouwspel opleverde.
Na twee races terug in de haven uitgebreid de
tijd genomen alle aangevinkte hokjes op Jaap z'n spreadsheet door te
nemen zodat we pas na 5 minuten aan het bier konden. Toen bleek dat
je zeilmaker ook nog eens als de wiedeweerga naar huis moest om zijn
schoonfamilie te entertainen, Jaap voor de moderne meer-kamp ging met
hockey na zeilen en de schipper zijn oudste zoon moest helpen
met playstation'en (pardon: studeren) lieten we de prijsuitreiking voor
wat ie was. Komt bij dat de diverse chinese restaurants al weer een week
zonder ons waren geweest dus die gauw maar even blij gemaakt. Volgende
keer beter.
Noot van de redactie: van boot T. mochten we
invallend bemanningslid J. overigens houden (quote). Wat we dan houden zal
na zijn stunt helaas voor altijd een mysterie blijven. Op de voicemail bij
terugkomst bleek later dat ie ons wel 'bereikt' had, maar dat we wat hem
betreft wel mochten uitvaren zonder hem (weer quote), gelukkig hadden we
dat al gedaan want het was veel te leuk weer om binnen te blijven.
<Update 24-02-03> IJspegel?
Met een gevoelstemperartuur van zo'n 18 graden
celsius werden op zondag 23 februari alle bemanningsleden verwelkomd op de
Karel met het Gladde Dek. De weersverwachting had ervoor gezorgd dat
eenieder die ooit beloofd had een winterwedstrijd mee te varen acte de
presence gaf... Dat dit een kakafonie aan geluiden, meningen, handelingen
en gezelligheid gaf stond al vroeg vast en werd tijdens en na de beide
races ten volle uitgedragen.
Er werd behoudend gestart. Het is nl. een
oud-chinees gezegde dat van achteren naar voren werken beter is dan
andersom. Om vervolgens te voorkomen dat we iemand in de weg zouden zitten
kozen we voor het invoeren van allerhande technieken waarbij het strijken
en hijsen door het voorluik nog het makkelijkst was. We hebben van andere
boten dit keer dan ook geen klachten gehad. In de tweede race nog even de
haartjes in model om mooi op de plaat te komen en daarna als de
wiedeweerga de box in om onder het genot van Extran groen de zaken te
evalueren.
Vanwege het feit dat we nog midden in de
plaatsbepaling en transferonderhandelingen zitten worden er geen
mededelingen gedaan over wie zich wanneer waar aan boord van de Karel
hijsen mag om alle nuttige ervaringen opgedaan om te zetten in pure
bootsnelheid. Er wordt op dit moment achter de schermen druk ge-lobby'd
voor kandidaten die al of geen ervaring hebben danwel in staat zijn de
enorme investeringen te kunnen doen om mee te mogen varen. Vooralsnog
ziet het er gunstig uit waarbij er dit jaar voor het eerst zelfs een
pers-centrum 24/7 open zal zijn om tijdens de verschillende races kond te
kunnen doen van de vorderingen.
Wij houden u op de hoogte.
<Update 29-01-03> Winterslaap
Terwijl Karel bij ligt te komen van zijn eerste half jaar
levenslicht hebben we al twee keer ijs mogen meemaken. Dat dan van de
gelegenheid gebruik wordt gemaakt om OP het water te zeilen spreekt
eigenlijk voor zich. Met een kilometertje of 80 in het uur over de Gouwzee
of de Westeinder razend bekruipt je toch het gevoel dat 'nat zeilen'
eigenlijk maar een beetje aanmodderen is. Leg maar eens aan een leek uit dat
15 knopen al gauw zo'n 27 km/uur is en zijn verbaasde blik gecombineerd met
de vraag of zeilen dan wel een snelheidssport is spreekt boekdelen. Zoiets
komt na een rondje in een DN toch in een heel ander daglicht te staan. We
zullen het er maar op houden dat in korte broek naar bijvoorbeeld Noorwegen
zeilen dit soort zaken weer een beetje goedmaakt.
Wat doen we ondertussen nog meer zult u zich
afvragen? Simpel: er wordt gestaag aan de boot gewerkt, een nieuwe
achterspanner gemonteerd, zo nu en dan een rondje gezeild, met de zeilmaker aan de fine tuning gewerkt, in
commissie gesproken over ballotage voor bemanning, kortom allemaal zaken die
de start van het nieuwe seizoen gaan veraangenamen. Qua schema staan
vooralsnog de NSR en Scheveningen - La Rochelle op het programma. Deze
laatste race vormt weer het begin van een aantal rustige weekjes touren in
(dit keer) het Franse land. Ook zitten we nu natuurlijk midden in de tijd
voor de diverse hoogtestages, bijvoorbeeld in Zwitserland (bakermat van de 5.5 klasse)
en in het land van de Figaro (die toch een J werd). Hier wordt naast conditie en handling ook de tactiek
voor komend seizoen doorgenomen. Dat de America's Cup tegelijkertijd
plaatsvindt is dan ook geen toeval (de Hawaï bloesjes zijn al besteld, deze
bleken voordeliger dan de Hula aan de boot) en dus hebben we ook verkenners
naar Downunder gestuurd. Ergens in februari bestaat dan
nog de mogelijkheid de eerste aanpassingen te testen tijdens de
IJspegelwedstrijden in Scheveningen waarna nog een laatste check-up door de
bouwer plaatsvindt zodat ook de nachtverlichting in de kajuit onze kok op
weg naar Engeland de mogelijkheid geeft zijn culinaire hoogstandjes zonder
gevaar uit te serveren. Of de pannenkoekjes in de morgen voorzien zullen
zijn van Ahorn siroop (Maple syrup) is nog even afwachten maar er bestaat
grote kans dat rechtstreekse import mogelijk wordt.
Tot zover, we zien u graag op het water (achter ons
welteverstaan).
<Update 7-12-02> IJS-pegel
Zondag 7 december was tenminste weer
eens echt koud. Temperatuur net onder nul en een flinke wind maakte het niet
echt aangenaam buiten. Tijdens de korte warming up op weg naar het
startschip kwamen er wat protestgeluiden door van de lieren. Ze begonnen
over aangepaste cao-tjes, arbeidsklimaat, en dreigden met de Arbo en zelfs
toen grootschoot-Paultje ze spontaan een handschoen toestopte waren ze nog
niet tevreden. Omkeren dus om te zien of we de boel in de haven nog aan de
gang konden krijgen, maar dat viel wat tegen... Misschien was dat smeren met
olijfolie toch niet zo'n goed idee, Jean. Dan maar verder aftuigen en
een broodje met wat te drinken (wat thee?! Niks thee!...) om weer een beetje
bij te komen van àl die inspanningen. We blazen na een pistoletje croquet
(we zijn geen patattent!) bijtijds de aftocht om te
kijken of er op het zoete water al ijs ligt en denken na over een
winterslaap (of deelname aan de zweetdruppel trophy in Nice).
<Update 30-11-02 en 3-12-02> Nog
één keer CAMR:
Op zaterdag 30 november toog (de
helft van) de bemanning van de Karel met de Houten Poot naar Groningen voor
het afsluiten van het CAMR-hoofdstuk
2002 door een reünie in combinatie met de prijsuitreiking. Met wat snelheid
blijkt Groningen een stuk minder ver weg en dus hadden we behalve de line
honours ook nog tijd voor een rondje langs de Martini-toren, koffie in een
binnenkort gesloten kroeg en sponsoring van de lokale arme sterken der wet.
Verder bracht de dag koffie, vragen over ratings, nabespreking, vragen over
vrije klassen, lunch (geen bier), prijzenslag, opmerkingen over
groepsindelingen, cursus "varen op en zonder stroom", pauze (nog
steeds geen bier), video, foto's, weinig groupies en na een kort vraagje
over metingen dan uiteindelijk toch maar een biertje. Kortom: het was een
dolle boel!
<Update 24-11-02> Nog
meer
Scheveningen:
Wie het idee heeft dat
winterwedstrijden alleen maar met windkracht zeven en hagel kunnen
plaatsvinden, moet op 24 november hebben gedacht dat de zomervakantie weer
begonnen was. We mochten buitenspelen in een heerlijk zonnetje en een
aangename temperatuur en dat alles bij een windje rond de 3, soms 4. Dat kon
dus veel rotter en we genoten dan ook met volle teugen van twee upwind -
downwindwedstrijdjes van ruim vijf kwartier. Helaas had Karel deze dag een
beetje last van hoogtevrees en zo moest de snelhied een paar graden lager
worden gezocht. Ruimte voor verbetering dus en vooral blijven zoeken. Na een
scheurtje in de grote spinaker mocht de roze lap ook weer eens uitwaaien en
dat was fototechnisch misschien wel beter (dat zien we binnenkort op www.zeilfoto.nl),
maar de voordewindse snelheid kwam het niet ten goede. In de korte pauze tussen de wedstrijden (voortaan toch maar wat harder
varen?) konden we mooi een rondje oud-Hollandsch spinakerschoot pellen,
waardoor we in de tweede pot een volgend manteltje konden laten slijten. De
plaats in de achterhoede
werd rustig afgeblust op de nieuwe A1 locatie en zo konden we na slachting
van een kleine kudde Argentijnse koeien moe maar voldaan naar onze bedje.
Volgende week mogen we naar Groningen (met de auto - jawel er zijn grenzen!)
om nog een reunietje te houden met onze CAMR
collegae en over twee weken verschijnen we voor een nieuw rondje
leermomenten weer aan de start van de IJspegel wedstrijden, de laatste voor
het Hebbie Chris-Muts, ongetwijfeld met weer nieuwe gasten.
<Update 10-11-02> Meer
Scheveningen:
Na een stormachtig weekend eind
oktober konden wij op zondag 10 november onze tweede IJspegel varen. De dag
begon redelijk rustig met een zuidoostelijk windje van een knoop of 14 en
daarmee was het aangenaam vertoeven op de Scheveningse buitenwateren. Na wat
opwarmen voor de eerste start was het team wat gretig om op weg te gaan naar
de bovenboei, en dus moest er eerst nog even worden teruggekeerd door de
startlijn. De wedstrijd verliep redelijk soepel, de voorspelde regen bleef
nog even uit en de spi was nog te repareren, dus al met al hadden we niet te
klagen.
De tweede start kwam iets te vroeg voor onze hongerige genua-feeder en dus
maar weer eens over stuurboord weg met een blik op andermans kuip. De
beloofde regen was gelukkig gearriveerd en de wind zette tijdens de pot door
naar een knoopje of twintig zodat er voldoende werk te verrichten was.
Hectische momenten bij de onderboei leverde hier en daar wat
adrenalinestoten op, maar al met al konden we de schade redelijk beperkt
houden en zodoende terugkijken op een leerzame dag.
Naast de tien man aan boord was ook de onrust mee, maar daarmee komen we nog
steeds niet aan de ruim tweeduizend(!) kilo die volgens onze rating aan
bemanningsgewicht aan boord zou moeten zijn. Hoewel de snelheid er soms best
in zat en er spi's in alle kleuren en maten aan dek zijn geweest, kwamen we
in totaal niet verder dan een top-vijf klassering en dus geen zoen van de
(niet-)kissmiss. Over twee weken gaan we het gewoon weer proberen en
ondertussen analyseren we de uitslagen.
<Update 13-10-02> Scheiveningûh:
De commissie wedstrijdzaken van de
Karel met de Houten Poot had voor de zondag van 13 oktober een plaatsje
geboekt bij het buitenduins zeilen voor de kust van Scheveningen, in de
volksmonds ook wel bekend als de IJspegel
Trophy (iemand een idee waarom dat ding niet gewoon een trofee heet?).
Eindelijk mocht er eens geproefd worden aan een op-neer baantje en dat
smaakte goed. Bij een oostelijk windje van een knoop of 10 moest onder
grauwe lucht een baantje van 3 ronden worden afgewerkt voor er na ruim vijf
kwartier kon worden aangeschoven voor de lunch (helaas niet de toegezegde
17-delige Indische rijsttafel). De steile leercurve van de
ochtend -met name op het gebied van zeiltrim- werd na de stuurboord start in
de middagwedstrijd stevig doorgezet, zodat de 9 bemanningsleden na wederom
een kwartier of vijf met een goed gevoel over de finish schoven (met boot,
gelukkig). In de einduitslag bleken we met een derde plaats in onze klasse
toch nog zo'n 25% van de deelnemers achter ons te hebben gehouden, dus dat
geeft hoop. Ja, we gingen onder andere naar Scheveningen omdat ze daar van
die leuke grote velden hebben... Over twee weken zijn we er weer bij en
zullen we eens kijken of de leermomenten van vandaag nog terug te vinden
zijn in ons geheugen.
We hebben ook een korte impressie van onze gasten
van deze zondag...
<Update 06-10-02 & 18-10-02> Karel
en de Belgen:
Op zaterdag 5 oktober mocht het Karel
met de Houten Poot Sailing Team weer eens grensoverschrijdend bezig zijn.
Vanuit Breskens werd mee gedaan aan de 15e Antwerp
Race naar, oh verrassing, Antwerpen. Alle registers werden opengetrokken
om in vol ornaat aan de start te komen. Hallspars leende ons zelfs Geert uit
voor verder test werk. Geert overleefde de test wel. Om de zuidelijke touch
van de race te versterken werd ook de Italian Connection ingevlogen, zodat
onze caterking in totaal 10 hongerige mondjes te voeden had (de rating gaat
trouwens uit van 1300 kilo bemanningsgewicht, dus daar zijn wat meer eitjes
en broodjes voor nodig! - en staanplaatsen in het gangboord).
In de weersberichten voor zaterdag overheerste wind en regen maar dat kwam
tijdens de wedstrijd in mindere mate dan verwacht. Met westenlijke winden
van rond de vijftien knotsen werd rap koers gezet naar de Antwerpse kaaien.
De grote witte lap mocht er herhaaldelijk op en weer af en om de
boothandling eindelijk eens wat te trainen (de enige spi-gijp dateerde nog
uit de CAMR) kwam ook de gijp regelmatig langs. Nadat de Maxi's een stuk
mochten afsnijden (de Antwerp Race moet immers gewonnen worden door de Cote
d'Or) mochten wij achter hen als eerste uit de Breskens-groep finishen.
Ondanks het gemis aan juichende mensenmassa's in de Antwerpse zeilarena gaf
dat ons een goed gevoel. De regenbuien die we als welkom kregen vonden we minder plezant. Middag en avond werden doorgebracht zoals u van
ons mag verwachten en ondanks onze rating mochten we na 5 uur en 3 minuten
zeilen toch nog een 4e plaats noteren in de IRC 1-2, dus daar moesten we
maar een biertje op nemen. De verloting van de zeilreis in de Carieb bracht
ons geen geluk; we werden tweede.
Omdat onze verblijfsvergunning een ultra-korte looptijd kende, klonk
zondagochtend al om half zes het "Willem, wordt wakker" en na het
aan dek gooien van de "Duitse landvasten" gingen er hier en daar
toch wat oogjes open. Even wringen dus om naar buiten te komen maar
uiteindelijk konden we de sluis (waar het weer -of nog steeds?- regende) om
7 uur verlaten en werd pal tegenwind onder het oliezeil koers gezet naar
Breskens. Bij Doel werd het toch nog een stralende dag en toen om 9 uur de
koers-windrichting verhouding wat gunstiger werd, kon de zeilvoering omgezet
worden naar gereefd grootzeil en de 4, zodat met 24 tot 28 knopen wind
Breskens tussendemiddag comfortabel maar toch snel bereikt werd. Na
aanleggen met 6 knopen (je moet gewoon durven) en schoonschip maken werd,
met de IJspegel Trophy in het vooruitzicht, voor een week afscheid van
elkaar genomen en ging de bemanning moe maar voldaan richting eigen douche
en bed.
(We hebben in Antwerpen overigens maar 1 Smart gesignaleerd en dat was een
Nederlandse, maar dit terzijde).
We vonden nog ergens een fotooke,
meer fotookes
en nog meer fotookes...
<Update 26-09-02> Lik
me Rating:
Goed nieuws en slecht nieuws. Het
goede nieuws is dat we gemeten zijn. Het slechte nieuws is dat we sneller
moeten dan de MK Caffee (rating 566), Reckless (566), Checkmate (575), IMS
45 (568), Devine (581), Max Fun 35 (578!) etc. Maar gelukkig hoeven
we niet zo snel als de Exposure (530) en de Blauwhoed (533). In de IMS
zijn er maar liefst 8 (jawel, 8!!) boten in Nederland die sneller moeten zijn dan wij;
nou dat geeft hoop! Dat verhaal van F*** the IMS is dus wel gelukt; hebben
de heren Simonis en Voogd zich toch aan hun woord gehouden... Het
gemeten gewicht is uitgekomen op 8178 kg (en dat was niet eenvoudig) dus we
mogen de bouwer feleciteren. Oh ja, wij hebben een rating van 547.8. Met een
beetje geluk zijn we dus wel vroeg in de kroeg maar hoeven we niet te
wachten op de prijsuitreiking...
Nog even een bericht met betrekking tot de roer
discussie (onze wisseling van een carbon naar een aluminium roerstok): Bij
de Swan World Cup zijn bij de Swan 45's drie carbon roerstokken gebroken en
wel op één dag!!
<Update 05-09-02> Nieuwe plannen:
Nu Karel met de Houten Poot terug is in de Nederlandse wateren en de bemanning weer volgens de agenda's
aan het werk is, wordt de planning voor de rest van het seizoen en het begin
van volgend seizoen opgesteld. Ondertussen heeft het Marac kans gezien het
schip te meten, maar ons nog niet durven vertellen hoe hard we zouden moeten
gaan. Karel is nu nog in Lelystad en zal binnenkort
afzakken naar de Zeeuwse wateren om een paar weken in zijn vaste ligplaats
in Sint Annaland
te vertoeven. Daar vandaan zal naar Breskens gevaren worden, zodat de
bemanning een ongetwijfeld wervelend optreden kan verzorgen tijdens de Antwerp Race (Breskens -
Antwerpen, 5 oktober). Direct daarna is het dan tijd voor een winterserie,
en wel die vanuit Scheveningen
alwaar de bemanning zich verder moet gaan bekwamen in 45voet boothandling
onder toeziend oog van het juichend publiek op de pieren.
Dit alles met het vooruitzicht van de plannen voor volgend jaar, die onder
andere de North Sea Regatta
en de CowesWeek omvatten.
Complete data vindt u in onze agenda.
U hoort
dus nog van ons!
<Update 22-08-02> Zoeken
naar Karel:
Op woensdagavond 21 augustus is de
Karel met de Houten Poot weer terug gekeerd in de Nederlandse territoriale
wateren na een verblijf van bijna 6 weken in den vreemde. Schipper Chris
zal over deze periode nog wel een verslag voor de site schrijven, maar omdat
u natuurlijk alweer staat te popelen om te horen hoe het de meeuw vergaat,
praten we u alvast snel even bij:
Na de Colin
Archer Memorial Race, waarin het Karel met de Houten Poot Sailing Team
(KaMeDeHoPoSaTe) het schip met line honours van Lauwersoog naar Larvik (of
eigenlijk Stavern) bracht -en daar op gepaste wijze van genoot- werd het
schip weer gebruikt waarvoor het eigenlijk gebouwd is, namelijk toeren.
Chris heeft met familie nog drie weken de kust van zuid Noorwegen verkend en
gesmuld van deze omgeving. Alleen de eerste paar dagen brachten wat regen
maar daarna werd het op en top genieten, met naar zijn zeggen
"Portugese omstandigheden": zon, 25 graden en wind.
Op zaterdag 10 augustus werd Karel in Stavern bevolkt door een nieuwe ploeg,
die het schip rustig aan een eindje op weg naar huis bracht. Zeilend langs
de Zweedse scherenkust genoten Chris en zijn vrienden van schip (uit een
mailtje naar huis: "Karel is bloedmooi en stuurt als een Laser")
en omgeving en werden ondertussen uiteraard alle wereldproblemen besproken
en ook opgelost. Afgelost werd er ook, en wel op zaterdag de 17 augustus in
de kop van Denemarken. Kiel was eigenlijk de planning geweest, maar door wat
onvoorziene omstandigheden werd dat niet gehaald. Dan ben je voor
bemanningswisseling dus wel even onderweg, zeker als op de snelweg een
zijruit slachtoffer wordt van weggeslingerde stenen bij het bermmaaien....
Via de Lymfjord stak Karel door de kop van Denemarken om zo wat achterstand
op het schema in te halen. Vanuit Thyborøn werd -na toch weer wat
vertraging- daarna de tocht over de Noordzee voortgezet en daar trof de
bemanning hetzelfde weer als op de heenweg op die hoogte: De Deense
Doldrums. Dat werd dus veel varen op het oliezeil.
De weinige wind en het vertraagde vertrek uit Thyborøn bracht
woensdagmiddag nog even de Nederlandse, Duitse en Deense scheepvaart in rep
en roer. Delen van de eerder afgeloste bemanning maakte zich zorgen (ah, wat
lief!) en informeerden bij de kustwacht naar nieuws over Karel en haar
positie. Het ging als een alarm Noord-West Europa door, waarbij Duitse en
Deense kustwacht havenplaatsen afzochten naar Karel en er oproepen over de
marifoon uitgingen. Je verbaast je er dan over hoe communicatie kan lopen
want binnen korte tijd waren er andere leden van het KaMeDeHoPoSaTe in
Nederland -via bekenden die zeilen voor de Duitse kust- geïnformeerd dat de
kustwacht een zoektocht was begonnen naar Karel. Dat levert toch even lichte
stress op... Aan boord van Karel had men hiervan geen idee en voer men
rustig richting Nederlandse kust, tot ook bij hen de marifoonmelding door
kwam en zij aan de kustwacht konden melden dat alles aan boord prima was en
dat geheel volgens schema 's avonds voet aan Nederlands land zou worden
gezet. Op de Waddenzee werd het potentieel van Karel nog even duidelijk toen
in toenemende wind (ca. 6 bft) en golven voor de wind, alleen op de genua al
een top werd gemeten van 11,7 knopen.
Om kwart over een in de vroege ochtend van donderdag 22 augustus meerde
Karel af in de haven van Harlingen, onder toeziend oog van de snorren van de
douane (jammer hè Chris, weer een carrièrekans minder!) die meer oog
hadden voor het schip dan voor de zaken de zij eigenlijk dienen te
controleren. Het vervoersplan omvatte ook na tweeën nog transport naar huis
voor hen die donderdag moesten werken en zij die dat niet hoeven gaan nog
zorgen dat de Karel met de Houten Poot een van de komende dagen in Lelystad
terecht komt. Daarna melden wij ons weer met spannende verhalen, vakantie
kiekjes en natuurlijk de plannen voor het na-seizoen. Stay tuned!
<Update 11-08-02> Oud
nieuws:
We hebben nog even wat
"nieuws" uit de oude doos voor u opgeduikeld en beginnen hiermee
een heus archief.
Verder komen we ook nog wel eens bij de pers in beeld en daar maken we dus
ook een aparte
sectie van...
<Update 04-08-02> Meer
CAMR:
In de Østlands Posten van woensdag
17 juli verscheen een artikel over de Colin Archer Memorial Race 2002 en de
Line Honours van de Karel met de Houten Poot... Zien!
>> Ook hebben we weer een aantal nieuwe foto's gekregen van de KmdHp tijdens de
CAMR... Ook
zien! >>
<Update 22-07-02> Foto's
CAMR:
Wij ontvingen meer foto's van de
Colin Archer Race en willen u die natuurlijk niet onthouden.... Bekijk
ze >> en nog
meer >>
<Update 20-07-02> Line
Honours CAMR:
Dinsdagmorgen 16 juli om 10:06u is Karel met
de Houten Poot als eerste gefinished in de Colin Archer Memorial Race
2002. Wij hebben voor u een verslag van de race en
ook de eerste foto's
zijn nu reeds beschikbaar. Heeft
u foto's van ons?
<Update 11-07-02> CAMR:
Zaterdag 13 juli start de Karel met
de Houten Poot in de Colin Archer Memorial Race. Deze race voert van
Lauwersoog (NL) naar Larvik (No) over een afstand van ca. 400 mijl. Dit is
de eerste wedstrijd waaraan de nieuwe Karel gaat deelnemen en de bemanning
staat dan ook te popelen om het nagel nieuwe schip aan de tand te
voelen.Tijdens de wedstrijd zullen deze pagina's niet bijgehouden kunnen
worden. Hopelijk worden er op de CAMR-site
met enige regelmaat posities gepubliceerd. U moet ons dan zoeken in de vrije
klasse, omdat het Marac niet is gelukt de Karel tijdig te meten.... Wilt u
weten wat voor weer wij kunnen verwachten, kijk dan bij onze weer-links.
<Update 07-07-02> Zout
Water:
In het weekend van 6 en 7 juli is
Karel vanuit Lelystad naar Lauwersoog gebracht. Onder toeziend oog van de
schipper, een gedeelte van de vaste bemanning en enkele gasten heeft Karel voor het eerst
zout water mogen proeven, en hij vond het heerlijk! Foto's
>>
<Update 03-07-02> Vertrek
uit Nijkerk:
Na een ruime week van verder klussen aan
boord is vandaag Karel met de Houten Poot vertrokken uit Nijkerk naar Lelystad.
Van daar uit zal op donderdag 4 juli verder proef gevaren worden met onder
andere de zeilmaker en de ontwerper. Aanstaand weekend wordt het schip naar
Lauwersoog gevaren in aanloop naar de Colin
Archer Memorial Race (Lauwersoog - Larvik) die start op 13 juli aanstaande.
<Update 15-06-02>
Doop:
Op zaterdag 15 juni 2002 was het
eindelijk zo ver. Na een ferme zwaai met de champagnefles mocht Karel met de
Houten Poot eindelijk het echte water proeven. Onder grote belangstelling
gaf de trotse schipper daarna rondleidingen over zijn jeugd-droom....
<Update 03-06-02>
Kledingsponsor:
De bemanning van de Karel met de
Houten Poot zal voortaan droog, warm en goed gekleed ten tonele kunnen
verschijnen, nu het team gesponsord wordt door de firma Imhoff.
Voor zowel op het water als voor op de wal levert Imhoff fraaie en
functionele kleding.
Al ruim 25 jaar houdt Imhoff zich intensief
bezig met de ontwikkeling van zeilkleding en nieuwe materialen daarvoor. Imhoff
zeilkleding is zeer technisch en dat ziet men terug in de vaak slimme
details. Dat is ook niet verwonderlijk. Alle Imhoff medewerkers zeilen zelf
en de schat aan ervaring die ze daarmee opdoen wordt verwerkt in de
zeilkleding. Imhoff zeilkleding wordt ontworpen voor zeilers door zeilers.
De prijs/kwaliteit verhouding van Imhoff
zeilkleding is zeer gunstig. Imhoff voert geen kostbare internationale reclame
campagnes die uiteindelijk door de klant moeten worden betaald. Dit in combinatie
met de lage 'overhead' kosten en het niet nodig hebben van een importeur
voor Nederland maken het mogelijk dat Imhoff tegen uiterst concurrerende
prijzen zeer veel kan bieden.
De echte zeilers weten de Imhoff producten te
waarderen, ook internationaal. Imhoff
zeilkleding wordt inmiddels verkocht in landen als Duitsland, België,
Zwitserland, Portugal en Japan. Later dit jaar wordt de Imhoff kleding ook
geïntroduceerd in Engeland en Frankrijk. De bemanning van de Karel met de
Houten Poot zal zeker haar steentje bijdragen in de promotie van de Imhoff
producten.
<Update 01-06-02>
Veel nieuws
Bij gebrek aan een eigen schip om deel te
nemen aan de North Sea Regatta hebben de leden van het Karel met de Houten
Poot Sailing Team (KametdeHoPoSaTe) de NSR eens van de andere kant bekeken.
Chris is eerst met Robbert-Jan bemanning geweest op de Red Max (een 60ft
Simonis-Voogd ontwerp) tijdens de race van Harwich naar Scheveningen en is
nog steeds blij met zijn keuze voor het ontwerp van Simonis-Voogd. Tijdens
het Pinksterweekend hebben Chris, Mark en Bastiaan zich verdienstelijk
gemaakt op de wedstrijdbanen. Zij hebben hun comité ervaring verder
uitgebreid met het beheren van de startlijn op de A -Baan (die van de IMS1
enzo) en hebben dat ervaren als slopend en leerzaam.
Op 31 mei is bemanningslid Remco getrouwd met
zijn Laura. Natuurlijk is daar eerst nog een bachelors aan vooraf gegaan,
waarbij een groot deel van het KametdeHoPoSaTe aanwezig was. Helaas waaide
het te hard om het strandzeilen op Terschelling door te laten gaan en dus is
het eiland op andere manieren onveilig gemaakt en kwam de koffie per meter
door....
Ondertussen is bekend geworden dat Karel II
op 15 juni te water gelaten zal worden en de dagen daarna getuigd zal
worden. Chris heeft inmiddels trouwens Karel de Eerste (The Original)
verkocht. Wij wensen de nieuwe eigenaar veel plezier met dit heerlijke schip
en hopen dat hij er net zo van zal genieten als wij dat hebben gedaan.
<Update 10-4-02>
Vertraging
Helaas slecht nieuws. Sommige had ik al gebeld met de het slechte bericht
dat we Engeland niet gaan halen. Gisteren ben ik met Klaas de stand van
zaken nog even doorgelopen met als uitkomst dat deelname aan de NSR
voor Scheveningen op z’n minst twijfelachtig is. Balen dus !!!!!! Ik weet
dat iedereen (net als ik) hier al een jaar naar uit zit te kijken maar we
kunnen geen ijzer met handen breken. Klaas heeft een aantal tegen slagen
gehad. 1 werknemer is uitgevallen met epoxy allergie en 1 werknemer zit
langdurig ziek thuis. Op een totaal van 6 werknemers is dat dus 33%. Wel
wordt er alles aangedaan om de “schade” te beperken. Er wordt regelmatig
’s avonds en op zaterdag doorgewerkt. De stand is als volgt: Het dek staat
in de plamuur en het kajuitdak in de primer. Binnen wordt deze week de
laatste hand gelegd aan het lijstwerk. Er rest dan alleen nog de trap. Peter
Bakker is bezig met de elektronica en hij schiet al aardig op. Het roer is
klaar. Twee helften van de kiel zijn klaar. Deze moeten nog aan elkaar om de
mal te vormen voor de kielkast. Alle materialen zijn binnen dus daar zullen
we dus geen problemen mee hebben. De planning is nu dat we eind van de maand
met het afmonteren gaan beginnen zodat we eind mei klaar zijn om te varen.
Nogmaals, ik begrijp dat iedereen baalt maar liever een maand later en goed
dan dat het haastwerk wordt. Overigens waren ook de carbon stuurwieltjes
binnen en die zijn beren gaaf !!! ("Cool" zou Robbert-Jan zeggen).
Dit betekent dat Juni heel
druk gaat worden. We moeten de boot opgang zien te krijgen en uittesten voor
de we de CAMR kunnen varen. Ook zou ik graag hem een keer flink op zijn
donder geven voor dat naar Noorwegen gaan.
Wel ben ik nog opzoek naar
een boot voor de NSR voor Scheveningen maar dit schiet voorlopig nog niet op
(heeft iemand hier nog een idee?). Afsluitend moet ik wel zeggen dat nu
alles bij elkaar komt ik steeds meer overtuigd raak van de potentie van het
schip. Heel snel, comfortabel en mooi!! Ik hou jullie op de hoogte.
<Update 21-2-02>
Overwegingen 3
Bij het kiezen voor zeilen en een
zeilmaker heeft Chris natuurlijk ook diverse zaken in overweging
genomen....
<Update 9-1-02>
Overwegingen 2
Chris doet uit de doeken welke
uitgangspunten voor hem belangrijk waren bij de keuze van tuigage voor de nieuwe
Karel met de Houten Poot. Leest
u mee? >>
<Update 6-11-01>
Bemanning op stap
In het weekend van 2 en 3 november werd het zuiden van het land onveilig
gemaakt door groot deel van de bemanning van Karel met de Houten Poot. Samen
met enkele anderen luidden zij het einde in van het vrijgezellen bestaan van
bemanningslid Bastiaan.
Het Limburgs landschap kent na een slopende
jeep-safari geen geheimen (en jeeps?) meer, en ook de Maastrichter kroegen
zijn uitgebreid verkend. Een en ander soms ook onder het toeziend oog van
leveranciers (lekker gefietst Martin?) en concurrenten (ja, Fair Play, dat
waren wij van de Y-Toren race). Het was weer een weekend topsport! (Of,
zoals een niet-zeiler opmerkte: "Wel een leuke sport zeilen, ik wist
niet dat er zo verschikkelijk(e) (hoe) veel (heden) bij kwam kijken!")
<Update 12-7-01>
Foto's NSR 2001
Van Richard de Jonge kregen we fraaie plaatjes toegespeeld die hij
gemaakt heeft tijdens de North Sea Regatta 2001. Bekijk
ze hier >>
<Update 28-6-01>
Overwegingen
Chris doet uit de doeken welke
overwegingen er meegespeeld hebben bij de aanschaf / bouw van de nieuwe
Karel met de Houten Poot. Leest
u mee? >>
<Update 28-6-01>
Karel 1 Te Koop
Bij een nieuw schip komt er onvermijdelijk het
moment van verkoop van de voorgaande....
Dus nu te koop: de prijswinnende en
comfortabele Diva 355, Karel met de Houten Poot.
Details
>>
<Update 14-6-01>
North Sea Regatta 2001 (1-4 juni 2001)
Zoals al enkele jaren gebruikelijk deed Karel met de Houten Poot ook dit
jaar mee aan de North Sea Regatta, die van 1 tot en met 4 juni gehouden werd
vanuit Scheveningen. Na het succes in de ORC3 tijdens de Y-toren race werd
nu weer de strijd aangebonden in de IMS3 klasse... meer
>>
<Update 13-6-01>
Tekeningen on-line
Nieuwsgierig naar de nieuwe Karel met de
Houten Poot? Bekijk de tekeningen.
<Update 12-6-01>
Y-Toren race 2001 - Eerste overwinning
een feit!
Na vorig jaar nog de eindoverwinning aan de
Fair Play gegund te hebben moest de bemanning van de Karel met de Houten
Poot dit jaar niet alleen vormbehoud maar zelfs verbetering tonen. meer
>>
<Update 11-6-01>
Aanvang bouw KmdHP2
Vandaag is er bij Klaas Bood Jachtbouw aangevangen met de bouw van de
nieuwe Karel met de Houten Poot. Binnenkort zal in het
"bouw"-gedeelte van deze site de vordering van de bouw te volgen
zijn, waar mogelijk met foto's. Tevens verwachten wij op korte termijn meer
tekeningen te kunnen publiceren om u een indruk te geven van de nieuwe Karel.
Voor er überhaupt echt sprake was van een
nieuwe Karel, had Chris een lijstje opgesteld met wensen
en eisen voor een eventueel volgend schip. Als het goed is, is het
meeste daarvan straks verwezenlijkt....
Recenter nieuws >>
|