Lees hier het laatste nieuws m.b.t. Karel
met de Houten Poot. Lees ook eerder
nieuws en later
nieuws.
<Update 15-09-04>
Verslag
CowesWeek
Voor de Waterkmapioen werd een verslag
geschreven over onze deelname aan de CowesWeek. Lees het hier
>>
<Update 21-08-04>
Karel did Cowes
In de tweede week van augustus is Karel met de
Houten Poot te gast geweest bij de Cowes Combined Clubs voor de vermaarde Cowes
Week. Het werd een week met weinig wind, veel zeilen, uitgebreide
discussies, genoeg duur bier, echte engelsen en een dito huis, redenen voor
champagne (niet i.v.m. de resultaten...), werk voor de zeilmaker en nog
veeeel meer. Binnenkort hopen we een uitgebreid verslag te kunnen
publiceren. Stay tuned!
<Update 04-08-04>
Karel goes Cowes
In de week van 7 tot en met 14 augustus zal Karel het Engelse publiek gaan vermaken tijdens de fameuze
Cowes Week. Voor een groot gedeelte van de bemanning is dit een terugkeer naar een favoriet evenement dat al eerder gezeild werd met de DeepEnd (zie
archief).
Na de reparatie aan de kiel na het onfortuinlijke einde van de CAM-race is Karel inmiddels in Cowes aangekomen, met slechts 4 uurtjes zeilen tijdens de overtocht en voor de rest de aggregaat aan voor de frituur. De rest van de bemanning zal over land de invasie inzetten, compleet met de nieuwe, hyper-de-luxe aanhanger, eigenhandig ingericht voor veel Chineesjes of andere belangrijke lading. Naast de bemanning zal er een compleet supporters team aanwezig zijn ter aanmoediging. Naar alle waarschijnlijkheid zijn wij tijdens de CowesWeek niet in staat om deze website bij te werken, maar daarna zullen wij hier natuurlijk wel uitgebreid verslag doen. Stay tuned!!
<Update 10-07-04>
Wad te
ondiep
CAM-race over voor Karel met de Houten
Poot. Na ongeveer 6 uur zeilen in perfecte omstandigheden heeft een aanvaring eerder op de dag de bemanning van de Karel moeten doen besluiten om te keren naar Lauwersoog. Vlak na de start werd in 28 knopen wind (uitschieters in buien veel hoger) een uitloper van een zandbank op volle snelheid geraakt. In eerste instantie leek er geen blijvende schade opgelopen, helaas echter (na zo’n beetje van iedereen weggelopen te zijn, in wat
voor Karel de meest perfecte omstandigheden genoemd kunnen worden) bleek er na zo’n 40 mijl varen toch een dusdanige kracht op de liftkiel te zijn uitgeoefend dat deze niet meer te fixeren bleek. Gezien de nog af te leggen afstand en de weersverwachting was verder varen niet verantwoord en werd (met pijn in het hart) het roer omgegooid naar Lauwersoog alwaar de bemanning geprobeerd heeft de kater weg te drinken in de immer gezellige buitenhaven (niet gelukt).
Het volgende evenement op de agenda (Cowes Week) wordt nu direct aangegrepen om dit hoofdstuk gauw te vergeten. Met de plannen die er zijn om ons daar weer goed neer te zetten (tot aan het invliegen van onze Italian Connection aan toe) ziet het er naar uit dat dat gaat lukken. Graag tot
dan!
<Update 05-07-04>
Op naar
Noorwegen
Op zaterdag 10 juli start Karel
met de Houten Poot in de 12e Colin
Archer Memorial Race, die als altijd voert van Lauwersoog naar Larvik in
Noorwegen. Twee jaar geleden wist Karel in deze race de line honours te
pakken, terwijl ze nog maar net uit de verpakking was, dus dit jaar zal de
bemanning hard aan de bak moeten in deze ca. 400 mijl lange race om de naam
hoog te houden. Inmiddels worden de nodige voorbereidingen getroffen om het
schip tijdig klaar te hebben. Het moet een 'touch-and-go' tocht worden want
eigenlijk is er niet meer dan een week tijd voor een retourtje. Na aankomst
in Larvik zal er na een welverdiend biertje en dito nachtrust dus al snel
weer uitgevaren worden naar huis. In het weekend wordt Karel dan weer in
Nederland verwacht, om vervolgens eind juli te vertrekken naar Engeland voor
de vermaarde Cowes-Week,
die op 7 augustus start. Wij proberen u tijdens de CAMR natuurlijk op de
hoogte te houden van de vorderingen en belevenissen....
<Update 01-06-04>
North Sea Regatta
- Scheveningen
In het Pinksterweekend mocht het Karel met de Houten Poot Sailing Team haar
jaarlijks optreden verzorgen bij de North
Sea Regatta voor de kust van Scheveningen. Bij afwezigheid van een paar
vaste teamleden in verband met eigen boten, huwelijk en revalidatie werd het
team weer aangevuld met een aantal gelegenheidsbemanningsleden.
Vrijdag - werkweigering
Nadat vrijdag de boot was leeggesjouwd en vervolgens weer vol gestopt met
noodzakelijkheden kon er vertrokken worden, maar natuurlijk niet voordat het
frituurvet ververst was. Als speciale gast was deze dag de vader van de
schipper aanwezig. In een heerlijk zonnetje maar met weinig wind werd koers
gezet naar de Kijkduin-baan waar twee wedstrijden op het programma stonden.
Circa twintig minuten voor de start besloten alle navigatie instrumenten
spontaan een vrije middag te nemen en niet meer over te halen te zijn om dit
uit te stellen tot een gunstiger moment. Terwijl Chris en Ron binnen op hun
knietjes voor de GPS-server lagen, compleet met gereedschap om hun
dreigementen en smeekbedes kracht bij te zetten, stuurde genua-trimmer Jaap
ons met een fraaie dipstart de eerste race in. Met een raklengte van 1 mijl
en twee rondes op het bord was het een korte klus, die ook met de
gedeeltelijke gelegenheidsbemanning lekker soepel liep. De tweede pot mocht
vier rondes duren en ook die werd vlot afgehandeld, ondanks dat het nog
steeds maar weinig waaide (volgens onze natte vinger 9,4 knopen). We hebben
de werkweigeraars niet meer kunnen overtuigen en dus volgens moderne
management methodes versterking van buitenaf ingeroepen hetgeen resulteerde
in een nieuwe GPS-server die uit een stacaravan in Kijkduin kwam. 's Avonds
werd deze er vakkundig ingeklust en werden er tevens nog wat wat uurtjes in
de mast doorgebracht voor enkele werkzaamheden. Natuurlijk moest er daarna
ook nog even geproefd worden aan de Zweedse Abba sferen en aan een biertje.
Bij de prijsuitreiking hoeven we niet persé te verschijnen, we weten toch
wel dat we gisteren moeten finishen om in de race van vandaag bovenin te
eindigen.
Zaterdag - Meer dan 20 fout
Ook de tweede dag hield de wind niet over. Op de Wassenaar course waren
voor ons drie wedstrijden gepland en de eerste ging van start in 6 tot 10
knopen wind, gelukkig nog steeds in verder lekker weer. Een wedstrijd
waarvan ons weinig bijzonderheden meer bekend zijn (is 't Alzheimer Light of
Korsakov?). De tweede pot bracht nog net iets minder wind en nog meer zoeken
naar de juiste plaats om te varen. Dit bracht ons na een redelijke start met
name in het tweede deel van het eerste kruisrak een paar goeie slagen. Op
weg naar de benedenboei zakte de wind daar verder in tot zo goed als nul.
Goed anticiperen op hetgeen voor ons gebeurde zorgde dat de schade voor ons
behoorlijk beperkt bleef, terwijl het voorste deel van het veld door de
stroom en windstilte de verkeerde kant op werd gezet en daar geparkeerd
raakte. Veel winst dus bij de onderboei, maar de wedstrijdleiding brak
geheel terecht de wedstrijd af. Er werden nog diverse pogingen ondernomen om
ons alsnog weg te starten maar gebrek aan wind en diverse general recalls
zorgde ervoor dat de tweede race uiteindelijk geen doorgang meer kon vinden.
Ondertussen doodden wij de tijd met de inmiddels in het hele veld zeer
gewaardeerde(?) "Meer dan 20 Fout"-CD en natuurlijk een rondje
bitterballen en vlammetjes. Bij een van de starts kregen we zelfs
versterking aan boord in de vorm van twee duiven op de eerste zaling. Ja,
het waaide echt hard! Na de gezellige kuipborrel in de haven en een goeie
chiliconcarne van Van der Zalm werd het tijd voor koffie in de jachtclub en
daardoor konden wij best ons Trijntje missen.
Zondag - Karel en de Doekende Dames
Op weg naar de start op zondag was het grijs en grauw en dus wat lastig
om in te schatten welke van die fraaie kledingstukken we nu weer zouden
moeten dragen. Uiteindelijk bleek het complete zwarte pak noodzakelijk want
vanaf net voor de start tot terug in de haven heeft het onophoudend gezeken
van de regen. Bij uitvaren was de wind compleet afwezig, maar met de regen
kwam er een licht briesje en kon er dus na een half uurtje uitstel wel
gevaren worden. Wederom een baan met een kruisrak van 1 mijl en met twee
rondes voor ons geen bijzondere prestaties. Die werden meer in de pauze
gepleegd met de dansjes in het gangboord waarbij de mastman bijna overboord
verdween. De tweede race zakte de wind verder weg onder de vijf knopen en
daar werd ons resultaat niet beter van. Ondertussen was alles aan boord
doorweekt en werd bijvoorbeeld de spinnaker loodzwaar van het water, hetgeen
de klus voor onze doekende dames er niet makkelijker en lichter op maakte.
De derde pot moest er dus iets goed gemaakt worden om het tevreden gevoel
vast te kunnen houden. Gelukkig kwam de wind terug tot circa 10 knopen en na
wat goeie slagen mochten we als vijfde over de finishlijn en geholpen door
een aantal zwarte vlaggen hebben we zo ons beste resultaat van het weekend
neergezet, namelijk een 8e plaats. Terug in de haven werd het eindelijk
droog en zo kon de bekende kuipborrel gewoon doorgang vinden. Daarna is de
Argentijnse veestapel door ons gehalveerd en na een late koffie-sessie
konden we naar die andere Knappe Mannen (en wat voelde we ons slank!). Een
volgende kuipborrel als afterparty bracht de volgende dag wat kleine oogjes.
Maandag - Salona doekjes
Tweede Pinksterdag is traditioneel de dag van de
middellange-afstandrace. Helaas leek de wind niet mee te werken, maar de
afwezigheid van de regen maakte al een boel goed. Na wat mist werd er in
windstilte uitgevaren en kon er na diverse malen uitstel en algemene
terugroepen rond half een echt door ons gestart worden. De wind was echter
maar heel plaatselijk aanwezig en zeer variabel in richting dus was het
moeilijk varen. Met regelmatig slechts 1 tot 2 knopen wind was het hard
werken om Karel op vlot richting finishbiertje te krijgen, maar gelukkig
hielp het comité wat mee door de wedstrijd af te korten, want met de
geplande 17 mijl was het anders waarschijnlijk pas dinsdag geworden voor we
konden finishen. Nu was er aan het eind van de middag toch nog tijd om
grondig schoon schip te maken met de ultra handige Salona doekjes, waarbij
we ondertussen tevreden terug keken op wederom een geslaagd evenement met
vooral weer veel gezelligheid. Ongetwijfeld hebben diverse mensen ons weer
met vraagtekens in de ogen aangekeken, maar wij hebben ons goed vermaakt. En
ja, een nog grotere spi is nog slechter voor je rating, maar wel nóg leuker
en dus doen we dat gewoon....!
We hebben inmiddels ook wat foto's
<Update 24-05-04>
North Sea Race
- korte terugblik
De nieuwe pakken werken geweldig, enige nadeel van zwart is dat je aan het einde van de rit onder de Gorm zit.
(Gorm [gôrrum]: van oorsprong naam kast Ikea, later verbasterd tot alles wat ook maar enigszins niet helemaal schoon, gezond, virusvrij etc is.
(“Zit ik nou in jouw gorm?” “Ik heb gorm, moet ik nu al mijn vrienden waarschuwen dokter?”) In de rail
een kleine compilatie van alle Eurovisie songfestivals gedaan, inclusief dansjes en shoowiedoowabs van het achtergrondkoor. 1e 15 uur (tot aan Smith Knoll) in de rail, mooi voorproefje voor de Fastnet? Betekent harder trainen en waaieren zoals ze dat met de racefiets doen. Boot bleek verbazingwekkend droog te varen (als je in de kuip zit) en kwam steeds dichter in de buurt van de cijfers in het geplastificeerde mapje. Genuapeel en
spi wissel zonder de wacht te wekken geen probleem, tacticus een pluim voor het varen van zijn eigen race (laatste klap 2 boten
voorbij!). Start tweede race van doorslaggevend belang, aanspringen en wegvaren na de start nog veel belangrijker/indrukwekkender. Weer verbazingwekkend weinig boordlichten gezien (we zullen wel te ver voorop gelegen hebben?) of wellicht hadden mensen weer problemen met de stroomvoorziening. Dit keer helaas geen ‘Happy Hour’ om 17:00 uur ten gevolg van algehele drukte en een weigerende frituur. Gelukkig maakten de broodjes Bapao uit de magnetron, afgesloten met een lekker Nespresso’tje het ’s avonds weer goed.
Alles bij elkaar weer een lekker tochtje waarbij het universele vlees bij de Butt & Oyster (“I have your Ribeye here sirs”, “But we ordered Sirloin?”, “Ok, I have your Sirloins here sirs”….) en de vieze langzame biertjes weer doen uitkijken naar volgend jaar.
<Update 22-05-04>
North Sea Race
Op zaterdagmiddag om tien over half twee is Karel met de Houten Poot als vierde
gefinished in de North Sea Race. Vrijdagochtend was de start van deze race
bij Harwich en het was een zware race. Er is zo'n 70 mijl aan de wind
gevaren / gekruist in windje 6 en dat bracht aan dek weinig slaap en veel
water. De stemming aan boord was goed, al was de race behoorlijk uitputtend.
Schipper Chris was erg tevreden over de performance van Karel en meent dat
er weer veel geleerd is. Binnenkort verwachten wij ook foto's van de twee
races. Meer info over de race op www.nsr.nl.
Komende vrijdag zullen wij van start gaan in de kortebaanwedstrijden van de
North Sea Regatta.
<Update 20-05-04>
Vuurschepen Race
Op woensdag aan het eind van de middag is Karel gefinished in de Vuurschepen
Race, onderdeel van de North Sea
Regatta. Deze race startte dinsdagavond in
licht weer voor de kust van Scheveningen. De hele race stond in het teken van
weinig wind, waarbij er in de loop van de nacht zelfs geankerd moest worden om
niet door de stroom weggezet te worden. De sfeer aan boord was weer prima, al
had de bemanning graag wat meer wind gehad. Vrijdagochtend wordt gestart voor de
race terug naar Scheveningen.
Foto's Richard de Jonge
<Update 18-05-04>
North Sea Regatta
Op 18 mei start Karel in de Vuurschepen Race (Scheveningen - Harwich) die
onderdeel uitmaakt van de North Sea Regatta. Wij zullen trachten u via deze site
op de hoogte te houden van de vorderingen van het team...
<Update 06-05-04>
Agenda
Na de IJspegel Trophy in
de wintermaanden van 2003 en 2004 is Karel nu in IJmuiden voor een
onderhoudsperiode. Het is de bedoeling om in de tweede week van mei weer het
water in te gaan. Daarna kunt u ons onder
andere tegenkomen bij de volgende evementen
en tochten.
<Update 12-04-04>
Karel
blijft innovatief bezig!!!
Wat
doe je op een winderige zondagmiddag? Zonnetje, windje 6 à 7, 12 graden dus
maar is iets nieuws proberen. Het was de bemanning van Karel met de Houten
Poot opgevallen dat het strijken en hijsen van de spi toch wel erg veel
werk is en dat deze handeling regelmatig bier tijd kost. Bovendien zijn al
die zakken aan boord een redelijke sta in de weg. De oplossing zou een rol
spi zijn. Dus onderweg van Scheveningen naar IJmuiden met een gangetje
van tussen de 10 en 15 knoop is er uitgebreid geëxperimenteerd. Helaas
met een teleurstellend resultaat. De conclusie was:
1/
Je kunt een spi niet oprollen om de voorstag.
2/
Je kunt een spi niet reven.
3/
De haven invaren met een spi om de voorstag is niet handig.
4/
Met windkracht 6/7 is het boven in de mast niet leuk.
De
bemanning van Karel weet echter altijd een positieve draai te geven aan
gebeurtenissen die maar het best vergeten kunnen worden. Zo is besloten de
ervaringen die opgedaan zijn gedurende dit experiment samen te vatten in
een nog uit te geven in een folder “How not to hoist a spinaker”. De
eerste bestellingen zijn al binnen!
<Update 18-03-04>
IJspegel met scheur
[Deze keer weer een verslag door
correspondent Michael, omdat de webmaster weer zonodig een weekend weg moest]
Ondanks het feit dat vele bemanningsleden ski-avonturen aan het beleven waren (of nabeleven), zijn
we zondag 14 maart alsnog uitgevaren op een veel belovende IJspegel met allemaal
aanvullende bemanning. De wind zou van 20 knopen
naar 33 groeien in de loop vd dag, wat het dus allemaal erg interessant
maakte...
Na een redelijke start kwamen we niet al te slecht bij de bovenboei, waar we de spi er maar matig in gehesen
kregen. Na flink wat gesleur
stond ie eindelijk, om er vervolgens na 2 minuten weer af te mogen, omdat
wij wegens een defecte spi-boom niet konden gijpen. Enfin, we kwamen dus
goed ongelukkig aan bij de beneden boei, waarna wij ons wel volop inzette
om weer verloren tijd goed te maken.... Maar toen... het grootzeil scheurde
en was het einde oefening! Onder genua met 11knopen terug naar de haven.
Lekker biertje, wat gezelligheid, en alsnog dat rozige gevoel dat begeleid
ging met een gloeiend gevoel van het zonnetje.... volgende keer is de
meerderheid wel Kmdhp bemanning en gaan we HEEL hard varen!
<Update 17-03-04>
Nieuwe poot
Omdat het niet direct mogelijk bleek om gips te
krijgen met houtnerf, werd er gekozen voor een alternatieve kleur, omdat het
bootleven nu al node gemist wordt...
Zo nu is het een echte spi, compleet
met zeil nummer!!!! |
Midden in de nacht bleek hij
te knellen, dus schaar,zaag tang etc gepakt om een beetje lucht te
geven. Het resultaat kennen we ergens van toch? |
Nou pa, nu moeten we hem
repareren net als naar la Rochelle, beetje spi tape en klaar !!!! |
|
<Update 01-03-04>
IJspegel - met hoofdletter IJ
Zondag 29
februari komt helaas niet al te vaak voor, dus als ie er dan is dan moet
je er met volle teugen van genieten! Wie zich in de vroege ochtend meldde
op de Scheveningse jachthaven moest zich met spikes richting boot begeven,
maar bevond zich wel in een idyllisch winterlandschap, compleet met een
stevige laag sneeuw op de boten. Gelukkig kan het KmdHP-team voor dit
soort dagen beschikken over ongeëvenaarde pool-expertise dus toen het
vastgevroren kajuitluik eenmaal open was en de ski-piste annex schaatsbaan
eindelijk van dek was geruimd, konden we onverschrokken de ijsbergen,
growlers, pinguïns en ijsberen tegemoet. Helaas moest de schipper verstek
laten gaan omdat hij de jongste voordekker moest vertroetelen die
zaterdagavond verdeeld over drie gipsvluchten naar huis was gekomen. Weer
een
alternatieve setup dus, met de eerste wedstrijd gestuurd door Mark en de
tweede door Ron. In tien knoopjes wind, die in de loop van de dag
toenam naar een kleine 15 knopen was het in de zon goed toeven en dus
heerlijk zeilen. Er heerste af en toe wat onrust aan boord, maar dat
mocht de pret niet drukken want we hadden het schip best lekker op
gang en dus konden we in de voorste gelederen meevaren en uiteindelijk in
de eerste race nog net over stuurboord voor de concurrentie langs als
eerste over de finishlijn piepen. De tweede race was min of meer van
hetzelfde laken een pak. In iets meer wind maar met nog steeds hier
en daar dezelfde onrust, was het ook nu na drie rondjes weer gedaan met de
pret en mochten we deze keer als tweede binnenkomen. Een klein
spinnakerrakje naar de haven volgde en daar nog een gezellig biertje in de
kuip, alvorens te vertrekken naar de ziekenboeg om de voordekker nog even
zijn portie van die dag te geven. Al met al was het weer een zalige
zeildag, compleet met onverwachte bekentenis van fouten, vragen over de
pakken en gelukkig (toch)
zonder verloren duimen...
<Update 28-02-04>
Gipsen Poot
Eindelijk hebben we een antwoord op
de vraag wie er van ons een 'houten' poot heeft:
Robbert-Jan heeft deze week met het snowboarden(!) zijn bovenbeen
gebroken; na een snelle operatie in Salzburg lijkt alles iets minder erg dan
in eerste instantie gevreesd. Hij was met zijn klasje lekker onderweg toen hij naast de piste iets verkeerds deed. Zijn klas was inmiddels door en had
niets in de gaten. Dankzij zijn mobieltje was hij in staat om Sabine te bereiken die op haar beurt weer de ski school kon inseinen. Toen vervolgens
de banaan niet in de buurt kon komen hebben ze een helikopter gestuurd, hopelijk had zijn lijf inmiddels genoeg natuurlijke pijnstillers aangemaakt
om van de vlucht te genieten maar dat verhaal krijgen we nog wel een keer.
Inmiddels is hij na de operatie in het gelukkige bezit van 4 pinnen in zijn
bovenbeen en een jaap van 30cm [hoeveel geluid zouden ze zo klein maken? -
red.]. Zaterdagavond komt RJ per gipsvlucht naar huis en beginnen de grote
verwenweken. Ondertussen verveelt hij zich in het ziekenhuis de tandjes en
heeft helaas geen mooie(nacht)zusters, maar wel een dove en een andere
half gare kamergenoot!!
<Update 16-02-04>
IJspegel zeven - weer weinig wind
[Deze keer een verslag door
Michael, omdat de webmaster zonodig op vakantie moest]
Nou, na de heftige zaterdagavond van veel van de bemanningsleden, kwamen we
zondagochtend samen op de boot in Scheveningen, waar niet al te veel wind
stond.... Chris kon ons helaas niet vergezellen maar was er wel bij voor de derde 'bier' pot, die wel door ging....
De eerste wedstrijd verliep héél rustig, dit niet alleen door de kleine 6 knopen wind maar ook door de afwezigheid van ons
entertainment duo (voor al uw feestjes en partijtjes) die een week lang in
Les Menuires moesten optreden in de Yeti bar. De start verliep redelijk, maar het
mocht niet baten, Karel heeft -aangezien hij een houten poot heeft- veel wind in de vleugels nodig
om vaart te kunnen maken, en wij hebben dus een slechte pot neergezet... Na wat
broodjes en een uitstel zoals in de eerste wedstrijd konden we om 13h50 weer
starten om vervolgens in een windstille situatie te belanden. Op het punt dat wij wel (in tegen stelling tot de met de
stroming vechtende concurretie) de bovenboei gingen halen met 0,9 knoop wind en 1,5 knoop
snelheid, kon zelfs het startschip de Albatros het niet meer aan om de vleugels gespreid te houden en gingen we onder gezelschap van een
pijp(ert)je Heineken en een winterzonnetje terug de haven in. Chris meldde zich dus voor de
derde ronde en heeft daar volop van genoten.... Vooral de stuurverhalen van coach
Ronnie en mainsail trimmer Mark waren kostelijk... Tong krampen kwamen zelfs om
de hoek kijken; Onze enige echte zuidpool explorer Jan-Huib had natuurlijk de nodige verhalen en foto's
van zijn 6 weken lange tocht naar het verre zuiden en met allemaal mooie impressies begaven we ons naar de alom gezellige jachtclub.
Na de prijsuitreiking en het wederom legendarisch vermaak dat wij kregen van
de wedstrijdcommissie en kissmiss zijn we allen lekker naar huis gegaan... En ja
nog zonder prijs en een kusje van de Kissmiss, maar wel met de na-roes van een lekker héél rustig dagje op het water.
<Update 02-02-04>
IJspegel zes - toch wel
Wie op zaterdagvaond 31 januari de
wind rond het huis hoorde gieren, zou het niet in zijn hoofd halen om de
wekker op 's ochtends vroeg te zetten om een potje te gaan zeilen. Ook de
bemanning van Karel stond niet direct te popelen om aan de gang te gaan,
maar meldde zich zondagochtend toch al dan niet vroeg in Scheveningen, voor
wat officieel de zesde IJspegel
moest gaan worden. Met eerst een uur uitstel en daarna uitstel van de
beslissing tot half elf was er mooi tijd om rustig aan boord te hangen en
psychologisch voor te bereiden op eventueel varen. Dan toch het verlossende
woord en het besluit dat er een alternatieve wedstrijd gezeild zal worden,
met voor-de-windse start bij de uiterton en na de keerboei voor Wassenaar
een lang kruisrak terug naar de finish tussen de havenhoofden. Dus schip en
broodjes klaargemaakt en moed gevat om naar buiten te gaan, om te beginnen
met een rif in het grootzeil en de heavy erop. De wind varieert bij uitvaren
tussen 22 en 27 knopen en na wat veerboot gedrag in de haveningang staan de
lappen er uiteindelijk mooi op en zijn we klaar voor onderwater. Buiten valt
de zeegang wel mee, met name omdat wind en (sterke) stroom in dezelfde
richting staan. Om half een starten we voor-de-wind met alle klassen (ca 25
boten) tegelijk, waarbij wij onze nieuwe aanwinst, de fluor-gele heavy spi
uitproberen. Die staat er mooi op, al kunnen we nog wel wat meer power
gebruiken; ook het grootzeil had achteraf misschien toen al ontreefd gevoerd
kunnen worden. Ondanks de wellicht wat conservatieve zeilvoering klokken we
toch bijna 16 knopen snelheid en dat in een heerlijk zonnetje; het leven is
zo slecht nog niet! In vijfentwintig minuten zijn we bij de benedenboei
(DGSM) en kunnen we beginnen aan het tegenstrooms kruisrak van een mijl of
vijf naar de havenhoofden. Halverwege halen we het rif uit het grootzeil en
uiteindelijk kruisen we in een uurtje naar de haven en lopen om even voor
tweeën als eerste binnen. We hebben lekker buiten gespeeld, zijn tevreden
en achteraf dus erg blij dat we gegaan zijn. (Nu alleen nog dat
voor-de-windse rak wat ruimer leggen en een snackcar of MacSail bij de
onderboei, dan zijn we helemaal blij, wedstrijdcomité! ;-))
<Update 28-01-04>
Karel ontmoet...
Op zondag 25 januari koos Karel voor
het eerst in het nieuwe jaar het ruime sop, om in een heerlijk zonnetje en
een lichte westenwind wat mijlen te maken en zo langzaam aan te wennen voor
de volgende serie IJspegel-races die op 1 februari van start gaat. Op circa
6 mijl uit de kust vond een bijzondere ontmoeting plaats. Aldaar werd een 14
meter lange Bultrugwalvis gespot, die lange tijd op 20 à 30 meter van het
schip heeft gezwommen. Wat precies de aantrekkingskracht tussen Bultrug en
Karel was, daar lopen de meningen over uiteen. Omdat het beest gigantisch
uit zijn / haar bek stonk, kan het aantrekkingskracht tot zielsverwanten
onder de bemanning zijn geweest, die immers de avond tevoren een crewborrel
hadden gehad. Anderen spreken van de overtreffende trap in communiceren, die
inmiddels het geluidsniveau van de haringen ruim
overtreft.... De KNRM kwam na melding over de Bultrug ook ter plaatse en
heeft ook foto's op haar
site.
<Update 14-12-03>
Vijfde IJspegel - ook niet
Een paar dagen voor de vijde IJspegel
wedstrijd was de weersverwachting voor de 14e december al niet echt
florisant. Met harde wind en veel regen leek het geen al te aangename dag te
worden. Naarmate het weekend dichterbij kwam werd de verwachtte wind steeds
sterker en daarmee de vraagtekens over varen groter. De boodschappen voor
lunch en borrel werden zaterdag al uitgesteld en besloten werd om
zaterdagmiddag of -avond te bekijken of het überhaupt zinvol zou zijn om
zondagochtend vroeg naar Scheveningen af te reizen. We hadden er een hard
hoofd in, want hoewel de weersverwachtingen niet allemaal op één lijn
zaten, was men het er wel over eens dat het zondag hard zou waaien uit het
noordwesten en dat er een fikse bijbehorende zee zou staan. Het
wedstrijdcomité was ons net voor met haar beslissing, dus dat maakte het
eenvoudig: we konden zaterdagavond rustig nog een biertje extra nemen en
zondag uitslapen want de IJspegel werd afgelast. Chris is zondagochtend nog
even in Scheveningen wezen kijken en constateerde vanuit zijn heerlijk warme
auto inderdaad heftige brekers tussen de pieren. Karel maakt zich nu op voor
een korte winterslaap zodat hij begin februari goed uitgerust aan de start
van het tweede deel van de IJspegel kan verschijnen.
<Update 30-11-03>
IJspegel vier
Op zondag 30 november moest het toch
maar weer eens gaan gebeuren. Na twee IJspegels
niet te hebben gevaren stond de bemanning te trappelen om aan de gang te
gaan. Het enthousiasme werd echter snel getemperd door de zeikregen en een
vermeend gebrek aan wind, dus werden de nieuwste arbeidsvitaminen van stal
gehaald en kwam er een keur aan lekkernijen aan boord (chocoladeletters,
gevulde speculaas, pannenkoeken en quiche, naast de bekende broodje,
biertjes en borrelnoten) om de stemming er verder in te brengen. Bij het
uitvaren en inslingeren moest de bemanning nog steeds een beetje op gang
komen, waarbij het niet geheel duidelijk was of dat kwam door het weinig
motiverende weer of wellicht door de feestjes van de vorige avond. Gaande de
eerste pot werd het weer echter beter en daarmee ook de prestaties, hetgeen
de overweging naar boven brengt om voortaan niet meer met regen te varen
(voor! - red.).
Vanaf twaalf uur werden we getrakteerd op een lekker zonnetje en dat alles
bij maximaal een knoopje of tien wind (denken we althans, de windset hebben
we er pas nà de wedstrijd opgezet). Tijdens de lunch werd de vallenbak
weer omgetoverd tot orkestbak en mochten we verder genieten van het nieuwe
Karel oeuvre "Meer dan twintig fout" zodat we goed geluimd de
tweede wedstrijd in konden. Wederom drie lussen in circa anderhalf uur en
nog net een plaatsje bij de eerste tien, nadat we in de eerste race als 7e
waren geëindigd. Terug in de haven nog een beetje klussen met kijkers en
een biertje toe waarna we weer moe en voldaan naar huis togen. Over veertien
dagen mogen we weer...
<Update 16-11-03>
Derde IJspegel (ofzo)
Wat moet je als je een dagje op zee
mag bivakkeren zonder wind? Dan ga je een beetje rond het startschip varen,
haalt de cd collectie uit de kast (blijft -net als het bier- natuurlijk
gewoon aan boord) en maakt er een gezellige boel van, hoewel je soms
misschien baalt dat de paraplu's nog in de auto liggen. Zinnige(?)
conversaties ontwikkelen zich, over ademende pakken (echt niet, moet je nog
steeds zelf doen!), ronde cd's, topjes en spencers, Miami Vice, wat rijmt er
op ex, dansjes op het achterdek, bloordwindheid, broodjes van twee weken
geleden, verse paarden en al wat dies meer zij. Kortom, wij vermaken ons
wèl maar gelukkig maakt het comité om half twee (net voor we fysiek
worden) een einde aan het lijden en zo zijn we toch nog bijtijds in de haven
na een uitputtende dag. Kop op, het is zo weer maandag!
<Update 10-11-03>
Wij waren het niet (alleen)
Wie -met name- tijdens een
lange-afstandsrace wel eens in de buurt van Karel heeft mogen varen kan het
zijn opgevallen en de bemanning vraagt zich al een poosje af waar het nou
werkelijk vandaan komt, maar inmiddels is het allemaal wetenschappelijk
verklaard... Waar we het over hebben? Die opvallende geluiden, waar het
eerste etmaal iemand misschien nog van opkijkt, maar die al snel gewoon
worden gevonden en voor lief (nou ja) worden genomen. Dachten we tot nu toe
dat het allemaal door de bemanning geproduceerd werd (nee, we noemen geen
namen!), nu hebben we ontdekt dat we het niet (altijd) zelf zijn: Haringen communiceren met elkaar door ’s nachts scheten te laten.
(ben wel jaloers op die uitschieters naar 8 seconden! - red.)
<Update 02-11-03>
Tweede IJspegel
Over de tweede IJspegel (2 nov)
kunnen we wat ons betreft kort zijn. Onder het genot van een heerlijk kopje
koffie hebben we de beslissing van het comité verdubbeld en nadat zij de
tweede race hadden afgelast, hebben wij dat met de eerste gedaan. Dus ruim
de tijd voor wat klusjes, de planning voor 2004 (hoe ver ligt Cowes van
Canada?) en uitgebreide discussies over -de kleuren van- kleding
(fluisterbroeken en overalls) en dan toch nog op tijd thuis voor die
familiereünie... Over twee weken gaan we het weer proberen!
<Update 23-10-03>
Geruchten
In alle geruchten en onthullingen
rond Mabel W.S. komen steeds meer feiten boven water. In de zeilwereld zou
zij niet alleen regelmatig vertoefd hebben op de Neeltje J. van Klaas B.
maar ook recent nog gesignaleerd zijn op de Karel md HP van Chris H. (alias
"de broek"). Zijn commentaar: "Als ik het niet
gezien heb, is het ook niet gebeurd!" Meer
>>
<Update 19-10-03>
Eerste IJspegel
Als je de winterwedstrijden via een
folder zou moeten verkopen dan zou je het weer er in zetten zoals op zondag
19 oktober: lekker zonnetje, noordoosten windje kracht weet-ik-veel (de
windmeter kwam niet verder dan 9 knopen true, maar dat klopte zeker niet) en
met de juiste kleding een aangenaam temperatuurtje. We beginnen met een
rustige warming up met het ijs aan dek en daarna uitvaren om de nieuwe
voordekker alvast te laten wennen. We hebben (met dank aan de Eclectic)
wat cursusjes opgeduikeld: deel 1 van de Bowmansunion.com
gaat wel maar voor deel
2 zijn er op Scheveningen toch te weinig lekker wijven...
Dan maar lekker varen, en dat lukt wel! Het is eerst even zoeken naar de
juiste hoogte en snelheid maar bij de derde boevenboei hebben we de Bolder
dan toch te pakken...
Na de heerlijke lunch, licht verstoord door een genua-wissel, gaan we
slechts 53 seconden te laat van start voor de tweede pot. Playing catch-up
gaat ons best goed af en jawel, ook hier hebben we vlak voor de derde
bovenboei de Bolder in de smiezen. Dat gaat dus als een trein en zo mogen we
weer als eerste over de lijn piepen (ok, vlak na de Olympische Antares
klasse, maar da's andere koek), hetgeen ons gezien de voorsprong op de rest
best blij maakt. U weet nog het verhaal over onze handicap en dus zal u het
niet verbazen dat wij blij zijn met een overall-plaatsje bij de eerste vijf.
Het finishbiertje maakt gemakkelijk plaats voor het kuipbiertje met hartige
taart en zo wordt het toch nog een verloren dag. We gaan Frans Sluiters toch
maar een fruitmandje doen, want we missen 'm wel bij de prijsuitreiking. Dit
keer best veel prijzen trouwens (gevonden in Antwerpen?) maar voor ons net
niet, hoewel voor Chris de kiss-miss nog net op tijd komt...
Uitslagen
Verslag op
Clubracer (met foto van Karel)
<Update 15-10-03>
Foto's
Antwerp Race
We hebben foto's van de Antwerp
Race.... Meer
>>
<Update 12-10-03>
Antwerp Race
Na een lange periode zonder
wedstrijden is Karels naseizoen op 11 oktober gestart met de Antwerprace.
Voor de tweede keer mocht Karel meedoen met het gezellige massale geslinger
de Westerschelde op. Vrijdagavond begon in Breskens het inschepen van 12 man en was het
tijd voor kennismakingspelletjes (Hoi!) in de goed verwarmde jachtclub. Een
deel van de vaste bemanning mistte, maar met wat andere ervaren handjes en
de juiste Spirit zou het allemaal wel goed komen. Zaterdagochtend bijtijds uit de veren
voor de befaamde gebakken eieren van de schipper en het uitreiken van de
felbegeerde KmdHP korte broek aan (vanaf-nu-) bemanningslid Michael die 'm
daarna verplicht de hele dag zichtbaar draagt. Dan om half negen uitvaren in
een knoop of 15 wind uit het noordwesten en om 9:45 onder spinnaker over de startlijn op weg naar
Antwerpen. Er volgen heerlijke spinnakerrakken, afgewisseld door stukken met
de knik in de schoot. Laveren tussen diverse grote handelsvaart en daarna
onder spi heftig opsteken om nog even de ton te halen en dan met
samengeknepen billen over een plaat naar de volgende ton en tussendoor
binnen een halve minuut 215m2 spi doeken; het hoort er allemaal bij in de
Antwerprace. Onderweg zakt de wind er helaas langzaam maar zeker uit en dat
maakt het voor ons niet makkelijker. Maar een mooi stukje close racing
richting de finish met achter ons verbeten matrozenkopjes (en met een
kunstje van Ron op het slappe koord en het wier in de reling) brengt om
16:06 het verlossende schot op de finishlijn en daarmee een plaatsje bij de
eerste schutting de stad in. Het finishbiertje gaat vervolgens naadloos over
in de rest van het borreluur (compleet met harige taart), op de voet gevolgd door (alweer) voldoende
eten. Daarna blazen de eerste lieden de aftocht naar Nederland en sommigen
naar hun bed, terwijl anderen vinden dat ze nog even door moeten...
Als we zondagochtend om 5 uur weer fris en
fruitig (of zoiets) in de kuip staan voor de ochtendgymnastiek is het om ons
heen nog verdacht stil en dat belooft weinig goeds voor het uitvaren. Dus
sturen we onze klopgeest op pad en zetten de KmdHP Wake-Up CD op en ziedaar,
er komt leven in de brouwerij. Wat daarna volgt is op zich al een reden om
de Antwerprace te varen: Belgische logica (waarom zou je een brug alvast
openen als er meer dan honderd schepen aankomen?) gecombineerd met Hollandse
geldingsdrang (ik moet en zal als eerste die sluis in!) geeft prachtige
taferelen van gestapelde boten waarvan een enkele het zelfs presteert om dan
in godsnaam maar achteruit de sluis in te varen. De
welke-idioot-heeft-dit-tijdstip-eigenlijk-verzonnen uitdrukking op de
verschillende koppen om ons heen werkt voor ons als een rode lap op een
stier en dus vermaken wij ons weer uitstekend. Uiteindelijk zijn we om een
uurtje of half acht weer op de Schelde en tuffen we op de motor naar Doel.
Daar komt gelukkig wind en ook nog uit gunstige richting en da's maar goed
ook want de voorraad diesel is zeer beperkt. Na het gebakken eitje van Huib
dus de lappen er op en ook de spinnaker mag weer een paar keer uit de
zak. De ochtend wordt steeds mooier en met z'n vijven genieten we met een
muziekje erbij comfortabel van het zonnetje en sparren ondertussen leuk met
een Maxi (dus lengte doet er inderdaad niet toe?), zodat we in Breskens zijn voor we er erg in hebben. Daar ontruimen
we de boot en laten Ron achter die Karel na dit ultra-korte naseizoen deze
week naar Scheveningen zal brengen alwaar komende zondag het winterseizoen
van start gaat in de vorm van de IJspegel
Trophy.
<Update 02-10-03>
14 maanden later
In de aanloop naar de nieuwbouw van
Karel met de Houten Poot 2 hebben we mogen genieten van het relaas van Chris Houbolt rondom de overwegingen
bij verschillende keuzes met betrekking tot ontwerp en bouw. Sinds de
tewaterlating medio juni 2002 is er veel met de nieuwe Karel gevaren, zowel toerend als in wedstrijden. De vorige serie artikelen
is in een aantal clubbladen geplaatst met als kop “een droom komt uit”, ruim een jaar later doet Chris verslag van de droom tot nu toe:
Een droom komt uit - 14 maanden later. Over passie, frustratie, lol, gezelligheid, succes, euforie en teleurstelling, over ontwerpers, bouwers, zeilmakers en alles wat daarmee samen hangt.
Deel 1
>>
<Update 11-09-03>
Speurwerk
Als je wat uitgebreider op het
internet rond surft, kom je van alles en nog wat tegen, dat zal u niet
verbazen. Natuurlijk is lang niet alles het vermelden waard, maar een paar
dingen wilden wij u toch niet onthouden. Bijvoorbeeld Hidde en Annebeth die
er met de Jan Steen
14 maanden en een rondje Atlantic voor nodig hadden om uiteindelijk op Belle
Ile (Fr.) de borrelkuip
van Karel te ontdekken (lees het in deel
18 van hun logboek).
Als je na een borrel wat over de haven zwerft, denk je wel eens dingen te
zien waarvan je je de andere dag afvraagt of het nou echt zo was of dat je
wellicht een wat vertroebelde blik had... Gelukkig vonden we er een foto
van, dus misschien is het toch geen gezichtsbedrog?
Van de foto's die de BVD na lang onderhandelen vrijgaf weten we zeker dat ze
echt zijn: De
schipper in een vorig leven (of 4)
<Update 07-09-03>
Daar zijn we weer!
Na de uitgebreide communicatie- en
update sessies rond Scheveningen - La Rochelle waren de laptops, servers en
webmaster van KmdHP wat oververhit geraakt en dus heeft u een poosje weinig
van ons vernomen. Ondertussen heeft de wereld echter gewoon doorgedraaid en
heeft ook Karel (met wisselende bemanning) daarop meegedraaid, al was het nu
even niet aan het wedstrijdfront maar comfortabel toerend. Na Scheveningen -
La Rochelle heeft Chris nog ruim 4 weken doorgebracht in de Franse
kustwateren met een terugtocht via de Engelse Zuidkust. Kleine haventjes met
kiel omhoog en verder vis etend, wijn slurpend en plezier makend door de
golf van Biskaje en terug door het Kanaal met tot 30-35 knopen wind. Nog
even een duikcursus tussendoor en een bezoekje aan een van de tussenstops
van de Figaro, waarbij het KmdHP-sportsponsorplan -na BV
Oegstgeest- werd uitgebreid met de donatie van de "Nintendo"
aan Sander Bakker (Sander
in zijn nieuwsbrief: "Speciale
Dank gaat uit naar Chris van de "Karel met de Houten Poot". Een
super bijdrage! Ik kan nu navigeren vanuit de rail! BEDANKT!").
Ondertussen ligt Karel weer veilig in Sint Annaland en is de bemanning
zich geestelijk aan het voorbereiden op het na- en winterseizoen, wat
behalve een clubwedstrijd in Sint Annaland nog de Antwerp
Race (Breskens-Antwerpen) en de IJspegel
Trophy (Scheveningen) zal brengen. U gaat dus weer een en ander van ons
horen! Daarover gesproken: de oplettende lezer heeft ons wellicht ook al
gezien met een foto
in een Franse krant (Scheveningen-La Rochelle - juli 2003 -
Vertaling volgens Chris grofweg: Mooiste boot...blabla...leukste
bemanning...blabla...grootste lol...etc) en in de Hagoort Sails Nieuwsbrief
van september 2003 (voorpagina
+ pagina
3).
<Update 23-07-03>
Uitslagen S-LR
Bij zo'n enerverende race als Scheveningen
- La Rochelle hoort natuurlijk ook een uitslag. Karel is uiteindelijk 3e
geworden in de IMS (achter de Xeres en de Holmatro) en daar zijn we -zeker
gezien onze rating- gewoon blij mee! Complete uitslagen vindt u hier.
Vanaf nu zal Karel vakantie gaan vieren langs de Franse kust, om nu eens
rustig te kunnen bekijken waar hij op de heen weg zo hard langs is
gescheurd...
<Update 20-07-03>
S-LR foto's en video's
Tijdens de 88 uur racen van
Scheveningen naar La Rochelle was er op Karel met de Houten Poot tussen zeilen,
lachen, slapen, eten en borrelen door
natuurlijk ook nog even tijd om een en ander op de gevoelige plaat en video
vast te leggen. Een
impressie...
<Update 19-07-03>
Terugblik S-LR
Terwijl Karel weer wordt getransformeerd tot
het toerschip dat hij eigenlijk is (rolfok, lazy jacks etc. er
weer op) en de wedstrijdbemanning -na met z'n allen via de kuipdouche de
boiler te hebben leeg gedoucht- door Rob met de door Jaap geregelde bus
(beide bedankt!) veilig wordt thuisgebracht, neemt de vakantiebemanning
bezit van Karel om nog een paar weken mooi te toeren langs de Franse kust.
Ondertussen ontvingen wij ook een korte terugblik van de bemanning op de
race Scheveningen -
La Rochelle:
Gefinished na een tocht waarbij alle
stukjes op hun plek vielen; al het schuren, modify-en, in en uit
elkaar schroeven, opnieuw bekijken en analyseren bleek zijn nut gehad
te hebben. Na vertrokken te zijn met een heerlijk zonnetje en een
weersverwachting die een snelle rit beloofde is het natuurlijk mooi om
te merken dat alles uitkomt. De sfeer aan boord is enkele malen
genoemd en kan niet genoeg herhaald worden als de oorzaak van goede
resultaten; vervolgens onderdeks bij 35 knopen wind de rust hebben om
met een colaatje in de hand je spi te repareren (met op de achtergrond
een muziekje) is natuurlijk magnifiek, er vervolgens in de haven
achter komen dat iedereen op andere schepen de boel uit kan soppen
terwijl bij ons een doekje met een beetje chloor op weg naar de ponton
voldoende is om de boot droog en aan kant te hebben, is een
complimentje aan de bouwer/ontwerper waard. Als we dan toch bezig zijn
mag de navigator niet vergeten worden: de juiste klapjes op het juiste
moment zijn bij een lange-afstands wedstrijd cruciaal en ondanks dat
je dan een playstation tot je beschikking hebt moet je ze nog wel
durven maken... |
|
Een tochtje door de Golf van Biscaye is er
een waarvan je verwacht veel wind en golven te hebben, 'als een huis zo
hoog' is een uitdrukking die op waarheid gestoeld blijkt te zijn, je moet
het een keer zien om het te geloven. Dat je dan zelfs je top van 21 knopen
kan halen op een high aspect en grootzeil is ook een ervaring! Als oud
plassenzeilers (zijn we dat niet allemaal?) is het leuk om te merken dat
raggen op de Braassem met je Laser vergelijkbaar is met raggen met je
45-voeter op de volle zee, het stuurt hetzelfde en ook tot aan je kielkast
uit het water is geen probleem. We gaan nog proberen een kort filmpje op de
site te zetten, dus blijf terugkomen.
En verder? Ach, het eerste happy hour met
haring (foto volgt), iedere avond warm eten, het wasbord bij Chaussee du
Seine, boten zonder nachtverlichting, een werkende kiel, vuile wind aan dek,
heerlijk binnen slapen terwijl de waterballast voor je in de rail zit zijn
zomaar een paar zaken die in het geheugen zullen blijven staan en ook deze
race weer tot een klein feestje hebben gemaakt.
<Update 18-07-03 -
13:30>
Bijkomen
Na de finish gistermorgen in La
Rochelle ligt Karel nu in de oude haven, vergezeld door een tiental andere
schepen die inmiddels zijn binnen gelopen. De bemanning heeft gisteravond de
plaatselijk horeca geïnspecteerd en kijkt daar nu met kleine oogjes op terug.
Ondertussen worden de voorraden weer aangevuld, het schip verder gekuist
(droogmaken hoeft niet want Karel was nog bewonderenswaardig droog) en zijn
de rondleidingen weer begonnen (nu zelfs compleet met audio-visuele aspecten
in de vorm van video's van tijdens het zeilen - binnenkort hier op de site).
Verder is de bemanning bezig een korte terugblik op de race te schrijven
en verwachten wij nog foto's van onder andere "naai-atelier Karel - voor al
uw verstelwerk".
<Update 17-07-03 - 18:30u>
Aan wal
Sinds de finish vanmorgen in La
Rochelle heeft Karel in de marina gelegen en nu mag men dan daadwerkelijk
door de sluis om het oude havengebied in te kunnen. Nu men aan wal is, is er
uitgebreid gedoucht, hier en daar een uiltje geknapt, een moordadige chili
naar binnen gewerkt en de boot opgeruimd dus men is wel weer toe aan een
biertje. De bemanning is moe maar zeer voldaan na de race en vindt dat het
-op wat kleine tegenslagen na- allemaal goed heeft mee gezeten. De snelle
finish en het verschil met een aantal andere potentieel snelle boten heeft
waarschijnlijk met name gezeten in de snelheid bij licht weer rond Eddystone
Rock, alwaar de asymmetrische spi en de nieuwe bulb hun nut duidelijk
bewezen... De tijd dat men bezig is geweest om weer wat van de spinnakers te
maken waaide het eigenlijk toch te hard om te spinnakeren dus daar is
waarschijnlijk weinig verloren. In die tijd is ook de nieuwe topsnelheid
geklokt in 35 knopen wind, terwijl twee man binnen met de muziek aan en een
colaatje erbij, de clew van de ene spi aan de top van de ander zaten te
naaien en Karel regelmatig tot zijn kiel uit het water kwam. Enfin, de
bemanning zal nog wel terugblik verzorgen en wellicht ook wat foto's van
onderweg doormailen. Stay tuned!
<Update 17-07-03 - 10:30u>
Finish
Vanmorgen om 9:30u is Charles avec la
Patte de Bois na ruim 88 uur zeilen gefinished in La Rochelle. Charles en
de bemanning liggen nu -onder het genot van een heerlijk koud finishbiertje-
te wachten voor sluis om naar de oude haven te kunnen. De posities van
overige schepen zijn verder nog vrij onduidelijk, al schijnen de Xeres en de
Roaring Forty al gefinished te zijn. De stemming is -zoals te verwachten-
opperbest, zeker nu na deze soms pittige tocht de kiel ook nog gewoon omhoog
wil. De gerepareerde spi heeft het zelfs tot 22 knopen wind uitgehouden, dus
het naai atelier krijgt een zoen van de juf. Later vandaag zullen we
ongetwijfeld meer nieuws en impressies krijgen van de bemanning.
<Update 17-07-03 - 7:30u>
We zijn er bijna
Nog een mijltje of 14 te gaan en Scheveningen
- La Rochelle zit er op voor Karel met de Houten Poot. In wat buiig
weer, met een knoop of 17 wind worden de laatste mijlen afgelegd. Vannacht
is er nog een aantal uur gevaren met de nieuw samengestelde spi en die doet het prima.
Paul en Bastiaan willen wat gaan doen met dit talent, en denken aan de mode
of zeilbranche: "Martin, pack your bags!". Zo meteen gaat de spi
er nog even op voor het laatste stukje... We zijn benieuwd naar de posities
van anderen.
<Update 16-07-03 - 21:30u>
Laatste nacht
Wat de laatste nacht op zee lijkt te
gaan worden, begint met verbeterende weersomstandigheden. Boven Karel trekt
de lucht open en de wind neemt wat af naar 22 à 23 knopen met vlagen
richting de 28. Men heeft het bij de Golf van Biscay wel eens over golven zo
groot als eengezinswoningen, maar de bemanning vindt dat onzin en spreekt
terug kijkend op de afgelopen dag liever over complete Vinex locaties...
Inmiddels is er van verschillende onderdelen weer iets van een spi gemaakt,
maar de bemanning is er niet zeker van of dit nu een wit met roze of een
roze met witte spi is. Na 4 uur met twee man naaien gaat ie zo getest
worden.
Er zijn nog ongeveer 100 mijlen te gaan dus men hoopt morgenochtend te
kunnen finishen. Tot die tijd zal er een twee-uurs wachtsysteem gedraaid
worden om de vermoeide stuurmannen scherp te kunnen houden. Normaal wordt er
op Karel bij dit soort races 's nachts gevaren in 3 wachten van 4 uur en
wordt de dag verdeeld in twee wachten van 6 uur. De wisseling van dag naar
nacht wordt gevierd met een gezamenlijk happy hour om 17:00 uur (biertje en
hapje) en diner om 19:00 uur. Daarna gaat om 20:00 de nacht in. Morgen
zullen wij ons weer melden met vers nieuws... Slaap lekker!
<Update 16-07-03 - 16:10u>
Nieuwe top
Zojuist komt het bericht binnen dat
Karel een nieuwe topsnelheid heeft neergezet, namelijk 20,9 knopen, en dat met
alleen de high aspect en het grootzeil. De schipper scheurt bijna open van
het grijnzen. De wind is nu gemiddeld 28 à 29 knopen met vlagen van 35
knopen. Waarschijnlijk hebben ze nog zo'n 150 mijl te gaan en men is bijna
klaar met het repareren / opnieuw samenstellen van de spi.
<Update 16-07-03 - 13:15u>
Fantasie-spi
Bericht van vandaag om 12:30 uur van
Charles avec la patte de bois:
Vanmiddag rond twaalf uur is voor Chaussee de
Sein ook de roze spi (175m2) geklapt. Paul en Bastiaan zijn nu druk aan het naaien
om weer een mooi voorzeil te krijgen. Hiervoor wordt de top van de witte spi
(215m2) aan de rest van de roze spi gezet; zo voorkomt men ook discussie over welke
kleur spi er gebruikt moet worden... Het waait momenteel 20 tot 25 knopen uit
W-NW en buiten is het grijs. De veel genoemde storm heeft men nog niet gehad
en verwacht men eigenlijk ook niet meer echt.De stemming aan boord is nog
steeds top en er wordt veel gelachen.
Vannacht is er weer hard gevaren -soms met spi, soms zonder- en is er een
nieuwe topsnelheid geklokt van 17,34 knopen. Volgens de schipper leek het
wel een rollercoaster-ride. Verder was het nat, is er wat onweer geweest (of
men is geflitst, dat is niet zeker) en bestond de nacht uit koffie en
slapen. Gisteravond heerlijk macaroni met gehaktsaus gegeten (natuurlijk
alles vers, geen blik) en het happy hour bestond uit bier, kaas, worst en
naar eigen zeggen hete bitterballen. De afstand tot de finish is nog zo'n
200 mijl en als ze weer een spi hebben, denken ze dat in een uur of 20 te
kunnen doen. Zonder spi zal dat zo'n 28 uur zijn. Aan boord hebben ze geen
indicatie van posities van andere schepen.
<Update 16-07-03 - 09:15u>
Gerommel op zolder
Bericht van vanmorgen om 9 uur van
Charles avec la patte de bois (ze zitten nu immers in Frankrijk):
Ha die Bas, lekker geslapen? Hier wat onrustig
gerommel op zolder, je kent dat wel... Karel heeft nog steeds haast. Zijn om
8 uur Ouessant gepasseerd, nu vol gas!
Wij ontvingen inmiddels ook diverse foto's
van de de start van de race, waarvoor dank! >>
<Update 15-07-03 - 13:15u>
Bericht
van aan boord
Bericht dat vanmorgen om half tien
van Karel met de Houten Poot kwam, met daarin nog even het relaas over de
gesloopte spi (is dus dezelfde als waar we gisteravond al melding van
maakte):
Eventjes een korte update van aan boord. De
Moraal is hoog aan boord. We hebben weer een
fantastische nacht gehad. Zijn bij Wight de zee opgegaan en bij het
kenteren van het tij gegijpt. Niet al te veel later bij een knoop of 26
wind en behoorlijk wat stroomgolven
de light spi gemolt. Ron denkt nog aan naaien maar ik vrees dat dat een
meter of 30 wordt want hij is boven en onder gescheurd. Tot op heden heeft de wind ons gelukkig
nog niet in de steek gelaten en voldoet de roze vriend prima. Hij sleurde ons
voort met een snelheid tussen de 10 en 12 knoop SOG [speed over ground -
red.].
We naderen nu Startpoint en Eddystone. We zien
nog twee boten om ons heen. Iets voor ons waarschijnlijk de Roaring Forty
en achter ons iets heel groots en donkers. De positieve denkers hebben het
over de Second love maar dat kan haast niet of ze moeten onder de kust
helemaal zonder wind hebben gezeten.
Goed, nu even een vers weerbericht opzoeken en kijken wat
het onweersfront over Biscay ons vanacht gaat brengen.
Namens de bemanning,
groeten Paulus P.
PS. Als het zo doorgaat is Mark op tijd voor
de familiereunie.
Noot van de webmaster: Om een of andere reden is er geen positie
rapport van Karel met de Houten Poot naar de organisatie doorgekomen,
morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen... Nieuws van andere schepen vindt u via
de site van Scheveningen
- La Rochelle.
<Update 14-07-03 -
23:45u> Spi aan de Needles
Om half elf vanavond komt het nieuws
van boord dat de grote spi aan flarden is; volgens de bemanning zijn de
Needles bij Isle of Wight dus toch scherper dan ze dachten. U ziet, de
stemming lijdt er niet onder. In een vlaag van 28 knopen vond de witte spi
het wel mooi geweest, zodat vanaf nu de kleur keus eenvoudig is en er stevig
doorgezeild wordt met de roze lap (ca. 175m2 i.p.v. ca. 215m2). Met 22
knopen wind is de snelheid met de kleine spi nog steeds rond de 12 knopen
dus dat gaat wel goed, al vaart men ondertussen tegen 3 knopen stroom in.
<Update 14-07-03 -
18:00u> Onderweg - de eerste dag
Op maandagochtend rond 8 uur meldt de
bemanning van Karel dat de White Cliffs of Dover in zicht zijn. Om half tien
komt er verder nieuws door, als het schip inmiddels daadwerkelijk bij Dover
is en Chris zijn befaamde eitjes bakt. De
Xeres, Samantha en Roaring Forty zijn in het zicht. Sinds een half uur staat de
(nieuwe) asymmetrische spi op en die bewijst zijn nut: Met een knoop of acht
wind vaart Karel toch 8,5 knoop en met de stroom mee wordt dat over de grond
11 knoop.
De nacht was
mooi (wel wat vochtig), met volle maan en wind tussen de 12 en 18 knopen.
De hele nacht is er onder met de grote spinnaker gevaren, met een topsnelheid net boven de 12
knopen.
Rond het middag uur is Dungeness net aan stuurboord gelaten en gaat het in
de richting van Isle of Wight. De sfeer aan boord benoemd men als
"vanouds", dus dat zit wel goed. Er moet hard gesmeerd worden
vanwege de zon, maar dat deert de bemanning niet. Men verwacht wel dat deze
pret over zo'n 36 uur over is, als het front met waarschijnlijk onweer en
(tijdelijk) veel wind nadert.
Navigator Paul denkt zich
vanavond of morgenochtend bij Starting Point weer te kunnen melden...
Zie ook de positie-site
van Scheveningen - La Rochelle, met de aantekening dat de postities niet
allemaal van hetzelfde tijdstip zijn...
<Update 13-07-03 - 21:30u>
Naar zee
Na een intensieve periode van
voorbereidingen is Karel met de Houten Poot vandaag gestart in de race Scheveningen
- La Rochelle. Zaterdag zijn er nog diverse klusjes geklaard en is er
schoon schip gemaakt, waarna de bemanning zondag haar minimale bagage aan
boord kon brengen. Na het verorberen van een halve koe per persoon in het
plaatselijke steak restaurant was de bemanning er helemaal klaar voor. Om
even voor vieren werd afscheid genomen van de achterblijvers en werd er
uitgevaren onder strak blauwe hemel met een knoop of 15 wind uit noordelijke
richting. De start was dicht bij de Scheveningse pier met kort daarna een
in-de-windse boei, die Karel als derde in haar klasse wist te ronden. Daarna
ging het met een knik in de schoot richting de Houtrustboei.
Om 19:00 uur meldt de bemanning zich op het randje van het GSM bereik. Het
-wegens de start uitgestelde- happy hour is net achter de rug, met voor
iedereen anderhalf biertje en drie haringen. Met een knik in de schoot en
waterballast aan boord worden met een knoop of tien de eerste mijlen
verslonden.
Zodra er onder de Engelse kust weer zenderbereik is, zullen we u weer van
updates voorzien, ondertussen moeten er updates van posities verschijnen op deze
site die hoort bij het evenement...
meer
foto's >>
<Update 11-07-03>
Voorbereidingen S-LR en "Meten is weten"
In de aanloop naar de race Scheveningen
- La Rochelle die op zondag 13 juli van start gaat, is er veel gebeurd.
Karel is in IJmuiden de kant op geweest voor diverse onderhoudsklussen en
wat modificaties. De meest in het oog springende (voor duikers tenminste) is
de vervanging van de kielbulb door een exemplaar dat 650 kilo lichter is.
Karel was wat zwaarder dan algemeen werd aangenomen en had stabiliteit over.
Om ook met licht weer bijtijds in de kroeg te kunnen zijn, is er voor een
lichtere bulb gekozen en daarbij is de zeilgarderobe nog wat uitgebreid. Het
onderwaterschip is ook onderhanden genomen en na 6x spierpijn een stuk
gladder. De strijdkreet Yuck Fou is daarbij vervangen door "Done by
Ron", compleet met handtekening van de meester zelf. Er
is een wintersportvakantie voor een gemiddeld weeshuis geïnvesteerd in de
zeileigenschappen bij windsnelheden onder de 10 knoop. Om van het
gezeur met de afgezaagde tandenborstels voor een halve bemanning af te zijn,
heeft de complete bemanning de tandjes laten trekken en gaan er nu 4
kunstgebitjes mee voor hen die wacht hebben.
Teleurstelling eerder
deze week:
[Chris:] De heren van het Marac hebben een droge meeting uitgevoerd en een
natte meeting om tot de conclusie te komen dat het gewicht dat we hebben
vastgesteld met een kraan voorzien van een geijkte weegschaal niet klopt.
Volgens het Marac hebben we 650 kilo uit de bulb gehaald maar zijn we 1500
kilo zwaarder geworden. Bovendien zijn we nu zo instabiel dat we slechts de
Kaagweek mee mogen varen en dus zeker niet naar zee mogen. Dit alles gaat
echter uitsluitend over materiële zaken. Voor mij persoonlijk is de echte
teleurstelling dat de prettige associatie die ik altijd had bij het woord
“toverdoos” voor eens en voor altijd te niet is gedaan. Wel is mij
duidelijk geworden waarom we het hebben over een “handicap”. Resultaat
na een paar telefoontjes naar het Marac, naar Maarten, Maarten naar
Alexander, Alexander naar het Marac, het Marac naar iemand die we niet
kennen en ik naar iemand die we doorgaans alleen op kerstavond tegenkomen,
is dat de gegevens van de heren ontwerpers en de gegevens van de kraan als
waar worden aangenomen. (Voor diegene die er wel bij varen is geloof
dus echt een mooie zaak). Resultaat is dat we dus wel minder zwaar zijn,
sneller varen en een betere handicap hebben. Daar ik nu zelf moeite heb om
enige logica in dit hoofdstuk te verwerken denk ik dat het verstandig is om
op dit punt het verhaal over de handicap af te sluiten.
Als alles goed gaat, gaan
we harder, mogen we langzamer en bepalen we nog steeds zelfs of we gewonnen
hebben. Lang leve het happy hour!
Het komt toch goed:
[Chris:] hè,hè, 't is gelukt: we
zijn gekeurd, gewogen, geschommeld en gehandicaped, ben inderdaad
ouder geworden. Alle rekeningen zijn betaald. Tijd om
te vertrekken dus. Weerbericht
is goed voor de nieuwe bulb, spi en genua.
Ook aan het boodschappenfront gaat het goed: Honderden zakjes gevriesdroogde
noodles, koffie, soep, boerenkool, spaghetti, duivelse kip etc. . .aangevuld
met alle mini´s frisdrank van de AH om de hoek, 48 flesjes Extran en 72
biertjes staan klaar om aan boord gesjouwd te worden.
Tijdens de race zal de bemanning zoveel
mogelijk contact houden met de webmaster, die nieuwtjes natuurlijk zo snel
mogelijk hier zal melden. Als het goed is worden er op de website van Scheveningen
- La Rochelle ook regelmatig posities doorgegeven...
Eerder nieuws:
Lees ook eerder
nieuws, onder andere over de North Sea Regatta 2003, de IJspegel Trophy
'02-'03 en natuurlijk de Colin Archer Race 2002.
|