10 dingen die u moet weten over social media

9 Sep 2009 door Davy

"Leer de mensen in uw netwerk kennen."

Heel wat bedrijven stellen zich de vraag hoe ze moeten beginnen met social media. Vaak beginnen ze eraan zonder zich te informeren en merken dan al snel dat hun pogingen geen of niet meteen resultaat opleveren. Of erger nog, negatief beoordeeld worden. Ze haken al snel af met de boodschap dat ‘die social media niet werken’of ‘dat social media niks voor hen zijn’. Waarom gaat het dan mis?

Omdat die bedrijven niet weten hoe ze met social media moeten omgaan. Ze begrijpen de filosofie van social media niet. Daarom zet ik hier tien dingen op een rijtje die u maar beter weet voor u aan social media begint. Tien tips die u kunnen helpen om social media op een betere manier te gebruiken.

1. Wees sociaal

De term social media geeft het zelf al aan: zorg dat je sociaal bent. Het heeft weinig zin om social media te proberen zonder er ook de nodige tijd en energie in te steken. Creëer een netwerk en communiceer ook met uw netwerk. Dat betekent overigens niet alleen praten, maar ook luisteren. Leer de mensen in uw netwerk kennen. Hoe u zo’n netwerk start? Heel eenvoudig: begin gewoon door online op zoek te gaan naar mensen die u ook in het echte leven al kent en bouw vanuit die kennissenkring uw online netwerk verder uit.

2. Wees aanwezig

Het is verstandig om aanwezig te zijn op meerdere netwerken en gebruik te maken van meerdere toepassingen. In het echte leven beperkt u zich toch ook niet tot één locatie om te netwerken? Zoek uit welke social media bij u passen en ga aan de slag. Op die manier vergroot u niet alleen uw netwerk, u zorgt ervoor dat de relaties met uw netwerk zich ook verdiepen.

3. Wees echt

Wie social media gebruikt praat graag met een echte persoon en niet met een anoniem bedrijf. Zorg er dus voor dat u écht bent en als persoon communiceert. Het voornaamste is dat u ook online uzelf bent. Mensen merken heel snel als iemand niet oprecht is. Echt zijn betekent immers ook eerlijk en open zijn in uw communicatie.

4. Wees actief

Het is een ding om een Facebook- of Twitter-account te hebben, maar het is iets anders om die ook actief te gebruiken. Begin alvast met duidelijke – en liefst uitgebreide – profielgegevens. Niets zo vervelend als niet weten wie er achter een bepaalde account schuilt. Zorg er daarna voor dat u op regelmatige basis communiceert en niet als ‘inactief’ wordt gezien. Dan haken mensen immers snel af.

5. Wees vrijgevig

Zorg dat u op regelmatige basis interessante dingen deelt met uw netwerk of interessante bijdrages levert. Dit kan op allerlei manieren: door personen bij elkaar te introduceren, door op een blog interessante posts te doen, door boeiende links of artikels door te spelen, door commentaar te geven, enz. U zal merken dat als u regelmatig geeft u ook veel meer terug zal krijgen van uw netwerk.

6. Wees consistent

Probeer consistent te zijn in uw online en offline communicatie. Het is de bedoeling dat wat u binnen social media doet en zegt in het verlengde ligt van wat u in de echte wereld doet en zegt. Is dat niet het geval, zal u heel snel als niet oprecht of oneerlijk aanzien worden.

7. Wees eerlijk

Heel wat bedrijven vinden het moeilijk om zichzelf op een open en transparante manier te tonen. Want wat als de buitenwereld kritiek heeft of fouten ziet? Toch zijn openheid en eerlijkheid cruciaal bij social media. Als u liegt of dingen verzwijgt komt dat op termijn toch uit. Leer dus met kritiek omgaan. Geef op een eerlijke manier toe als er iets mis is, leg uit hoe dat komt en wat u zal doen om iets te veranderen, op te lossen of te vermijden. U zal verbaasd zijn hoe positief gereageerd wordt op zo’n eerlijke communicatie.

8. Wees zinvol

Social media is niet het zoveelste kanaal om op een snelle en goedkope manier reclame te maken of klanten te werven. Als u social media gebruikt, zorg dan dat u dat op een zinvolle manier doet en ook effectief een meerwaarde biedt voor de gebruikers. U staat immers niet langer centraal in het hele verhaal, uw (potentiële) klant staat centraal. Probeer niet zo snel mogelijk een zo groot mogelijk netwerk uit te bouwen, probeer niet zoveel mogelijk dingen online te gooien,… kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

9. Wees creatief

Een leuke manier om op te vallen tussen al die andere social media gebruikers is door anders te zijn. Als u probeert om de aandacht van een bepaalde persoon of groep van mensen te trekken, probeer dat dan op een originele manier te doen.

10. Wees aandachtig

Social media zijn in de eerste plaats de ideale omgeving om te volgen wat er leeft op de markt. Zorg er dus in de eerste plaats dat u leert hoe u social media efficiënt kan monitoren, zodat u weet wie er allemaal over u praat en wat ze vertellen.

Tags: , ,

Reageer