|
|
'Ik sta alleen' |
Tentakel |
Bernadette Cornelissens vat de opzet van 'Ik sta alleen' (1976) samen. |
1971-1980, Ik sta alleen - Perry Dijkstra, inhoud, muziek , Teaterwerkgroep Tentakel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alice Toen haalde haar inspiratie in het buitenland
|
Jeugd & Theater |
In West-Duitsland en Zweden trof Alice Toen kunstenaars die kindertheater op een andere manier definieerden dan in Vlaanderen de gewoonte was.
|
Grips Theater, Unga Klara, Suzanne Osten, 1961-1970, kinder- en jeugdtheater, inspiratie, traditie, vernieuwing, vormingstheater, Alice Toen
|
|
|
|
|
Het begin van Tentakel |
Tentakel |
Om decor en kostuums bekommerde de groep zich de eerste jaren weinig, de inhoud stond voorop. Door zelf creatief te zijn hoopte Tentakel de creativiteit bij kinderen te stimuleren. |
creativiteit, maatschappijkritiek, kinder- en jeugdtheater, Teaterwerkgroep Tentakel, decor, kostuums
|
|
|
|
|
De eerste voorstelling van Ivo Van Hove bij Vertikaal |
Vertikaal/Akt-Vertikaal |
Na het zien van de AKT-productie 'Agatha' (1984) nodigde Ronnie Commissaris Ivo Van Hove uit om bij Vertikaal een voorstelling te regisseren. Dat werd 'De lijfknecht', naar een filmscenario van Harold Pinter. |
AKT (Antwerps Kollektief voor Teaterprojekten), 1981-1990, Jan Versweyveld, Agatha - Marguerite Duras, De lijfknecht - Harold Pinter, Antwerpen, voorstelling, regisseur, vernieuwing, vormgeving, samenwerking, Ivo Van Hove, Theater Vertikaal, Luk De Koninck, Ronnie Commissaris, Loes Van Den Heuvel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ignace Cornelissen over zijn inspiratiebronnen |
Speelteater |
Eva Bals 'Adriaan Mole' (1987) was een van de voorstellingen waaruit Ignace Cornelissen inspiratie putte toen hij met Het Gevolg begon. |
Ignace Cornelissen, Adriaan Mole - Sue Townsend (vert. Marijke De Wilde), 1981-1990, inspiratie, kinder- en jeugdtheater, Speelteater/Kopergietery, Theatergroep Carrousel, Theatergroep Maccus/Theatergroep Max., Het Gevolg
|
|
|
|
|
Oud-studenten van de School voor Poppenspel |
MSPT/De Maan |
Karel Van Ransbeeck noemt enkele bekende namen uit de wereld van het figurentheater die les volgden aan de School voor Poppenspel. |
School voor Poppenspel/Het Firmament, poppenspeler, professionalisering, Karel Van Ransbeeck, Filip Peeters, Wouter Verhaert, Theater Wanapoo, Figurentheater Vlinders & Co, Poppentheater Wortel, Koen Crul, Raf Cammaer, Geert Van Doorselaere, Peter Cammaer, Poppentheater Joris Jozef/Figurentheater Ultima Thule
|
|
|
|
|
Het begin van Ceremonia |
Ceremonia-KIM |
Eric De Volder wilde opnieuw een groep opstarten; dat werd Ceremonia, en het eerste stuk werd 'Kom terug' gedoopt. |
Toneelgroep Ceremonia/KIM (Kunst is Modder), acteur(s), Kom terug - Eric De Volder, 1991-2000, Eric De Volder, Etherisch Strijkersensemble Parisiana
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het theater in Brugge in de jaren '60 en '70 |
De Korre/Het Net |
In de Stadsschouwburg van Brugge werd jarenlang zeer traditioneel geprogrammeerd. In de loop van de jaren '60 en begin jaren '70 tekenden drie theaters voor vernieuwing: Theater 19, De Kelk en de Korrekelder. |
Teater 19, Theater De Kelk, Rudi Geldhof, Jacky Tummers, 1961-1970, 1971-1980, traditie, zaal, Stadsschouwburg Brugge, profilering
|
|
|
|
|
Bij' De Vieze Gasten |
De Vieze Gasten |
Mong Rosseel over de werking van "Bij' De Vieze Gasten", en wat zijn aandeel daarin is. |
Vuile Mong en zijn Vieze Gasten, Mong Rosseel, 1991-2000, 2001-nu, profilering, locatie, werkplaats, Gent, Bij' De Vieze Gasten, Democrazy, Theater Symptoom
|
|
|
|
|