Home Zoeken & Verkennen  
   Zoeken door bestanden
   Hulp bij zoeken


   Beeldfragmenten
   Geluidsfragmenten

   Reageer meteen
   Contacts

Willekeurige selectie van geluidsfragmenten

'Ik sta alleen'
Tentakel
Bernadette Cornelissens vat de opzet van 'Ik sta alleen' (1976) samen.
1971-1980, Ik sta alleen - Perry Dijkstra, inhoud, muziek , Teaterwerkgroep Tentakel

De verschillende benamingen van de groep Ceremonia
Ceremonia-KIM
Zakelijk leider Marc Vanborm verduidelijkt de verschillende benamingen van de groep Ceremonia.
Toneelgroep Ceremonia/KIM (Kunst is Modder), Theater van de Niets, 1991-2000, De nachten - Eric De Volder, Marc Vanborm

Alice Toen haalde haar inspiratie in het buitenland
Jeugd & Theater
In West-Duitsland en Zweden trof Alice Toen kunstenaars die kindertheater op een andere manier definieerden dan in Vlaanderen de gewoonte was.
Grips Theater, Unga Klara, Suzanne Osten, 1961-1970, kinder- en jeugdtheater, inspiratie, traditie, vernieuwing, vormingstheater, Alice Toen

Het begin van Tentakel
Tentakel
Om decor en kostuums bekommerde de groep zich de eerste jaren weinig, de inhoud stond voorop. Door zelf creatief te zijn hoopte Tentakel de creativiteit bij kinderen te stimuleren.
creativiteit, maatschappijkritiek, kinder- en jeugdtheater, Teaterwerkgroep Tentakel, decor, kostuums

De eerste voorstelling van Ivo Van Hove bij Vertikaal
Vertikaal/Akt-Vertikaal
Na het zien van de AKT-productie 'Agatha' (1984) nodigde Ronnie Commissaris Ivo Van Hove uit om bij Vertikaal een voorstelling te regisseren. Dat werd 'De lijfknecht', naar een filmscenario van Harold Pinter.
AKT (Antwerps Kollektief voor Teaterprojekten), 1981-1990, Jan Versweyveld, Agatha - Marguerite Duras, De lijfknecht - Harold Pinter, Antwerpen, voorstelling, regisseur, vernieuwing, vormgeving, samenwerking, Ivo Van Hove, Theater Vertikaal, Luk De Koninck, Ronnie Commissaris, Loes Van Den Heuvel

De overgang naar Akt-Vertikaal
Vertikaal/Akt-Vertikaal
Ronnie Commissaris vertelt hoe de samenwerking met Ivo Van Hove en Jan Versweyveld tot een fusie en een nieuwe naam leidde, Akt-Vertikaal.
AKT (Antwerps Kollektief voor Teaterprojekten), Ivo Van Hove, Jan Versweyveld, samenwerking, subsidies, Gent, Theater Vertikaal, Akt-Vertikaal

Ignace Cornelissen over zijn inspiratiebronnen
Speelteater
Eva Bals 'Adriaan Mole' (1987) was een van de voorstellingen waaruit Ignace Cornelissen inspiratie putte toen hij met Het Gevolg begon.
Ignace Cornelissen, Adriaan Mole - Sue Townsend (vert. Marijke De Wilde), 1981-1990, inspiratie, kinder- en jeugdtheater, Speelteater/Kopergietery, Theatergroep Carrousel, Theatergroep Maccus/Theatergroep Max., Het Gevolg

Oud-studenten van de School voor Poppenspel
MSPT/De Maan
Karel Van Ransbeeck noemt enkele bekende namen uit de wereld van het figurentheater die les volgden aan de School voor Poppenspel.
School voor Poppenspel/Het Firmament, poppenspeler, professionalisering, Karel Van Ransbeeck, Filip Peeters, Wouter Verhaert, Theater Wanapoo, Figurentheater Vlinders & Co, Poppentheater Wortel, Koen Crul, Raf Cammaer, Geert Van Doorselaere, Peter Cammaer, Poppentheater Joris Jozef/Figurentheater Ultima Thule

Het begin van Ceremonia
Ceremonia-KIM
Eric De Volder wilde opnieuw een groep opstarten; dat werd Ceremonia, en het eerste stuk werd 'Kom terug' gedoopt.
Toneelgroep Ceremonia/KIM (Kunst is Modder), acteur(s), Kom terug - Eric De Volder, 1991-2000, Eric De Volder, Etherisch Strijkersensemble Parisiana

Ignace Cornelissen over het belang van fantasie
Het Gevolg
Ignace Cornelissen verduidelijkt aan de hand van 'De jongen van zee' hoe kostbaar en belangrijk fantasie is.
creativiteit, fantasie, kinder- en jeugdtheater, De jongen van zee - Ignace Cornelissen

Het theater in Brugge in de jaren '60 en '70
De Korre/Het Net
In de Stadsschouwburg van Brugge werd jarenlang zeer traditioneel geprogrammeerd. In de loop van de jaren '60 en begin jaren '70 tekenden drie theaters voor vernieuwing: Theater 19, De Kelk en de Korrekelder.
Teater 19, Theater De Kelk, Rudi Geldhof, Jacky Tummers, 1961-1970, 1971-1980, traditie, zaal, Stadsschouwburg Brugge, profilering

Bij' De Vieze Gasten
De Vieze Gasten
Mong Rosseel over de werking van "Bij' De Vieze Gasten", en wat zijn aandeel daarin is.
Vuile Mong en zijn Vieze Gasten, Mong Rosseel, 1991-2000, 2001-nu, profilering, locatie, werkplaats, Gent, Bij' De Vieze Gasten, Democrazy, Theater Symptoom

© 2003 Vlaams Theater Instituut | | info@vti.be