|
Het
handboek dat voor u ligt bevat informatie over een veelheid aan onderwerpen
die betrekking hebben op de gezondheid van jeugdigen van 12 tot 19 jaar.
Deze GGD-wijzer is
voor een deel samengesteld uit reeds bestaande handboeken. Als leidraad
is gebruik gemaakt van het handboek "School, jeugd en gezondheid"
van GGD Flevoland en van "Hoe te handelen bij ..." van GGD Eindhoven
en GGD Zuidoost-Brabant Een aantal onderwerpen is specifiek voor dit handboek
geschreven en daarnaast is met toestemming gebruik gemaakt van bestaande
literatuur.
De indeling van dit handboek kent een bepaalde logica die overzichtelijk
is weergegeven in de inhoudsopgave. In grote lijnen kenmerkt de indeling
zich door een verdeling in 5 hoofddelen (A t/m E) die elk weer opgedeeld
zijn in hoofdstukken (1 t/m 24). De paragrafen die deel uitmaken van de
hoofdstukken staan zoveel mogelijk op alfabetische volgorde gerangschikt.
U zult merken dat de inhoudsopgave voldoende aanwijzingen geeft voor een
praktisch gebruik van dit handboek.
We hebben bewust niet gekozen voor een automatische doornummering van
de bladzijden. Onder aan elke bladzijde is het hoofdstuk- en paragraafnummer
opgenomen waar het betreffende onderwerp deel van uitmaakt.
We streven ernaar de informatie in het handboek zo up-to-date mogelijk
te houden. Door met een hoofdstuknummering te werken zijn wij in staat
flexibel om te gaan met toevoegingen en wijzigingen als dat aan de orde
is, zonder dat we daarmee de overzichtelijkheid van het handboek aantasten.
In de paragrafen bespreken we de onderwerpen zoveel mogelijk via antwoorden
op een vaste reeks van vragen, dat zijn: "Wat is het?", ofwel:
hoe omschrijven we het probleem. "Hoe krijg je het?", ofwel:
wat is de oorzaak van het probleem. En vervolgens: "Wat kunt u als
docent doen?" en "Wat kan de school doen?", ofwel: hoe
treden we handelend op.
Kopiëren is toegestaan. Wijzigingen van inhoudelijke aard dienen
te worden doorgegeven aan GGD Nederland in Utrecht.
|